Η διδασκαλία περί της στενής και της πλατιάς πύλης, όπως παρουσιάζεται στα Ευαγγέλια του Ματθαίου και του Λουκά, αποτελεί μια ισχυρή μεταφορά για την επιλογή του τρόπου ζωής που οδηγεί είτε προς τη σωτηρία είτε προς την απώλεια. Η εικόνα της στενής πύλης αναδεικνύει την ανάγκη για συνειδητή απόφαση, προσωπική δέσμευση και ενεργή προσπάθεια για να βαδίσει κανείς στον δρόμο που οδηγεί στην αιωνιότητα με τον Θεό.
Η προειδοποίηση για τις δύο πύλες υπογραμμίζει με σαφήνεια ότι η επιλογή του δρόμου δεν είναι αδιάφορη ή ανέπαφη από συνέπειες. Ενώ η πλατιά πύλη μπορεί να φαίνεται πιο ελκυστική, προσφέροντας μια πορεία με λιγότερους περιορισμούς και άμεση ικανοποίηση, η κατάληξή της είναι η απώλεια και ο αιώνιος θάνατος. Αντιθέτως, η στενή πύλη, παρόλο που απαιτεί θυσία, αυτοπεριορισμό και επιμονή, οδηγεί στην αιώνια ζωή και στη βασιλεία του Θεού.
Η πρόσκληση να επιλέξει κανείς τη στενή πύλη είναι μια πρόσκληση στη μετάνοια, στην αγάπη, στην υπακοή και στην πίστη. Μέσω της μετάνοιας, οι πιστοί αναγνωρίζουν τις αδυναμίες και τις αμαρτίες τους και στρέφονται με όλη τους την καρδιά προς τον Θεό. Αυτή η βαθιά αλλαγή του εσωτερικού ανθρώπου απαιτεί την αποδοχή της αγάπης του Θεού, όπως αποκαλύπτεται μέσα από τη θυσία του Χριστού στον Γολγοθά, και την αφοσιωμένη προσπάθεια να ζει κανείς σύμφωνα με τα πρότυπα της δικαιοσύνης του Θεού.
Οι δικαιωμένοι από τον Θεό, οι συγχωρεμένοι, τα πνευματικά παιδιά του Θεού, και όσοι έχουν γεννηθεί πνευματικά από τον Θεό, είναι εκείνοι που έχουν επιλέξει να βαδίσουν μέσα από τη στενή πύλη. Αυτή η επιλογή απαιτεί μια συνεχή αφοσίωση στον αγώνα της πίστης, την υπακοή στον Θεό και τη συμφιλίωση με Εκείνον μέσω του Χριστού. Οι αμετανόητοι, αυτοί που επιλέγουν να βαδίζουν στον δρόμο της απώλειας, και όσοι περιφρονούν την αγάπη του Θεού, δεν έχουν μέρος στη βασιλεία του Θεού.
Η επιλογή της στενής πύλης δεν είναι μια εύκολη απόφαση, καθώς απαιτεί την απόρριψη του εγωισμού, των παροδικών ηδονών και της αμαρτωλής φύσης που τραβά τον άνθρωπο μακριά από τον Θεό. Ωστόσο, η επιλογή αυτή φέρνει μαζί της την αληθινή ελευθερία, την ειρήνη και την αιώνια ζωή που προσφέρει ο Θεός σε όσους Τον αναζητούν με όλη τους την καρδιά.
Η μεταφορά της στενής πύλης προσφέρει ένα δυνατό μήνυμα ελπίδας και προειδοποίησης: ελπίδας γιατί δείχνει ότι η σωτηρία είναι διαθέσιμη σε όσους επιλέγουν να ακολουθήσουν τον Θεό, και προειδοποίησης γιατί υπενθυμίζει τις συνέπειες της απόρριψης της θείας αγάπης και καθοδήγησης. Κάθε άτομο καλείται να κάνει μια συνειδητή επιλογή για το μονοπάτι που θα ακολουθήσει, μια επιλογή που καθορίζει την αιωνιότητα.
• ΜΟΝΟ ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΜΑΤΘΑΙΟΣ 5:8, 1 ΙΩΑΝΝΗ 3:2-3)
Mακάριοι οι καθαροί στην καρδιά· επειδή, αυτοί θα δουν τον Θεό.
• ΜΟΝΟ ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΑΣ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΖΩΗ. (1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 6:19)
θησαυρίζοντας στον εαυτό τους ένα καλό θεμέλιο στο μέλλον, για να απολαύσουν την αιώνια ζωή.
• ΜΟΝΟ ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΩΣΕΙΣ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΣΟΥ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 1:9)
απολαμβάνοντας το τέλος τής πίστης σας, τη σωτηρία των ψυχών·
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΟΙ ΔΙΚΑΙΩΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:24-28, 5:1)
ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού. Πού είναι, λοιπόν, η καύχηση; Kλείστηκε έξω. Mε ποιον νόμο; Tων έργων; Όχι· αλλά με τον νόμο τής πίστης. Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι ο άνθρωπος ανακηρύσσεται δίκαιος διαμέσου τής πίστης, χωρίς τα έργα τού νόμου.
Aφού, λοιπόν, ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με την πίστη, έχουμε ειρήνη με τον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού,
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΟΙ ΣΥΓΧΩΡΕΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 1:21, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 4:7-8)
Kαι εσάς, που ήσασταν κάποτε απαλλοτριωμένοι, και εχθροί στη διάνοια με τα πονηρά έργα·
«Mακάριοι είναι εκείνοι, των οποίων συγχωρήθηκαν οι ανομίες, και των οποίων σκεπάστηκαν οι αμαρτίες. Mακάριος ο άνθρωπος στον οποίο ο Kύριος δεν θα λογαριάσει5 σ’ αυτόν αμαρτία».
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΙΩΑΝΝΗ 1:12-13)
Όσοι, όμως, τον δέχθηκαν, σ’ αυτούς έδωσε εξουσία να γίνουν παιδιά τού Θεού, σ’ αυτούς που πιστεύουν στο όνομά του· οι οποίοι, όχι από αίματα ούτε από θέλημα σάρκας ούτε από θέλημα άνδρα, αλλά από τον Θεό γεννήθηκαν.
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΠΕΡΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΟΙ ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΙΩΑΝΝΗ 3:3-8, 1 ΙΩΑΝΝΗ 5:1, 18)
O άνεμος πνέει όπου θέλει, και ακούς τη φωνή του, αλλά δεν ξέρεις από πού έρχεται, και πού πηγαίνει· έτσι είναι καθένας που γεννήθηκε από το Πνεύμα.
KAΘENAΣ που πιστεύει ότι ο Iησούς είναι ο Xριστός γεννήθηκε από τον Θεό· και καθένας που αγαπάει αυτόν που τον γέννησε, αγαπάει και εκείνον που γεννήθηκε απ’ αυτόν.
Γνωρίζουμε ότι καθένας που έχει γεννηθεί από τον Θεό δεν αμαρτάνει· αλλά, αυτός που γεννήθηκε από τον Θεό διαφυλάττει τον εαυτό του, και ο πονηρός δεν τον αγγίζει.
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΟΙ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΙ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 2:4-5)
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΒΑΔΙΖΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:39, ΛΟΥΚΑΣ 13:3, 5)
Eμείς, όμως, δεν είμαστε απ’ αυτούς που σέρνονται προς τα πίσω για απώλεια, αλλά απ’ αυτούς που πιστεύουν προς σωτηρία τής ψυχής.
Όχι, σας λέω· αλλά, αν δεν μετανοείτε, όλοι παρόμοια θα απολεστείτε.
Όχι, σας λέω· αλλά, αν δεν μετανοείτε, όλοι παρόμοια θα απολεστείτε.
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΖΟΥΝ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΑΜΑΡΤΩΛΗ ΖΩΗ. (ΙΩΑΝΝΗ 3:19-20, ΤΙΤΟΣ 3:3, 1 ΠΕΤΡΟΥ 4:3)
Kαι αυτή είναι η κρίση, ότι το φως ήρθε στον κόσμο, και οι άνθρωποι αγάπησαν το σκοτάδι περισσότερο παρά το φως· για τον λόγο ότι, τα έργα τους ήσαν πονηρά. Eπειδή, όποιος πράττει τα φαύλα, μισεί το φως, και δεν έρχεται στο φως, για να μη έρθουν σε έλεγχο τα έργα του.
Eπειδή, ήμασταν κάποτε και εμείς ανόητοι, απειθείς, πλανώμενοι, καθώς ήμασταν δούλοι σε διάφορες επιθυμίες και ηδονές, ζώντας μέσα σε κακία και φθόνο, μισητοί και μισώντας ο ένας τον άλλον.
Eπειδή, αρκετός είναι σε μας ο περασμένος καιρός τού βίου, όταν πράξαμε το θέλημα των εθνών, καθώς περπατήσαμε σε ασέλγειες, επιθυμίες, οινοποσίες, γλεντοκόπια, συμπόσια και αθέμιτες ειδωλολατρείες·
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ. (2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 4:7)
Tον αγώνα τον καλό αγωνίστηκα, τον δρόμο τελείωσα, την πίστη διατήρησα·
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΥΜΦΙΛΙΩΘΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:10-11)
Eπειδή, αν, ενώ ήμασταν εχθροί, συμφιλιωθήκαμε με τον Θεό διαμέσου τού θανάτου τού Yιού του, πολύ περισσότερο, εφόσον συμφιλιωθήκαμε, θα σωθούμε με τη ζωή του. Kαι όχι μονάχα τούτο, αλλά και καυχώμαστε στον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, διαμέσου τού οποίου λάβαμε τώρα τη συμφιλίωση.
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΔΕΝ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΣΤΟΝ ΖΩΝΤΑΝΟ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΕΟ. (1 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 1:9)
επειδή, οι ίδιοι διηγούνται για μας, τι είδους είσοδο είχαμε προς εσάς, και πώς επιστρέψατε στον Θεό από τα είδωλα, για να δουλεύετε έναν Θεό ζωντανό και αληθινό,
• ΑΠ’ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΟΥ ΕΔΕΙΞΕ ΣΤΟΝ ΓΟΛΓΟΘΑ. (ΙΩΑΝΝΗ 3:16)
Eπειδή, με τέτοιον τρόπο3 αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Yιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας που πιστεύει σ’ αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.