Στην καρδιά της χριστιανικής διδασκαλίας βρίσκεται η έννοια της σωτηρίας, η οποία περιλαμβάνει την απελευθέρωση από την εξουσία της αμαρτίας και την επανασύνδεση του ανθρώπου με τον Θεό. Αυτό το σπουδαίο έργο, σύμφωνα με την χριστιανική παράδοση, έχει επιτευχθεί μέσω της θυσίας του Ιησού Χριστού, ο οποίος έλαβε την πρωτοβουλία να καθαρίσει την ανθρωπότητα από τις αμαρτίες της, προσφέροντας τον εαυτό του ως το απόλυτο και τελικό θύμα για τον καθαρισμό της αμαρτίας.
### Η Σημασία της Συγχώρεσης των Αμαρτιών
Η συγχώρεση των αμαρτιών είναι ένας κεντρικός άξονας στο χριστιανικό μήνυμα. Μέσω αυτής, οι πιστοί επαναφέρονται σε μια σχέση ειρήνης και αρμονίας με τον Θεό. Η συγχώρεση δεν είναι απλώς μια πράξη ηθικής γενναιοδωρίας ή ενός συναισθηματικού αποχαιρετισμού των παρελθόντων πλημμελημάτων· είναι μια δυναμική διαδικασία που ανοίγει το δρόμο για την ανανέωση και την αποκατάσταση του ατόμου στην κοινότητα των πιστών και στην πνευματική ζωή με τον Θεό.
### Ο Χριστός ως Μεσίτης και Λυτρωτής
Ο Χριστός, ως ο Σωτήρας και Λυτρωτής, αναλαμβάνει μια πολυδιάστατη ρόλο στην χριστιανική θεολογία. Από τη μία, ενσαρκώνει την απόλυτη θυσία, αποδεχόμενος την τιμωρία για τις αμαρτίες των ανθρώπων. Από την άλλη, εκτελεί την ρόλο του επισκόπου των ψυχών, επιβλέποντας και διατηρώντας την πνευματική ευημερία των πιστών. Είναι ο αρχιερέας που μεσολαβεί μεταξύ του Θεού και των ανθρώπων, προσφέροντας τη διαρκή του προστασία και υποστήριξη σε όσους τον ακολουθούν.
### Η Πρόσληψη της Χάριτος του Θεού
Η δυνατότητα που δίνει ο Θεός στους ανθρώπους να επιστρέψουν σ’ Αυτόν και να κερδίσουν την αιώνια ζωή είναι ένα από τα πιο σημαντικά μηνύματα της χριστιανικής πίστης. Οι πιστοί καλούνται να αποδεχτούν τη συγχώρεση, να καθαριστούν από τις αμαρτίες τους, και να συμφιλιωθούν με τον Θεό. Αυτή η πρόσληψη της θείας χάρης είναι μια δυναμική που οδηγεί στην πνευματική ανανέωση και στην απελευθέρωση από τον πνευματικό θάνατο.
### Η Θέση της Συνέχειας στην Χριστιανική Ζωή
Η σωτηρία δεν είναι απλά μια παθητική αποδοχή της χάρης του Θεού, αλλά μια διαρκής διαδικασία που απαιτεί από τον πιστό να συμμετέχει ενεργά στην πνευματική του ανάπτυξη και αγιασμό. Απαιτείται μια διαρκής δέσμευση στην πράξη των χριστιανικών αρετών, στην ανάπτυξη της πίστης και στη συνεχή αντίσταση στις πλάνες και τις προσβολές του κόσμου. Αυτή η διαδικασία αγιασμού είναι αυτή που μεταμορφώνει τον πιστό και τον καθιστά άξιο της ουράνιας κληρονομιάς.
### Η Αιώνια Ζωή ως Τελικός Στόχος
Ο τελικός στόχος της χριστιανικής πίστης είναι η αιώνια ζωή, η οποία περιγράφεται ως μια ατελεύτητη ύπαρξη στην παρουσία του Θεού, πλήρης ευτυχίας και απαλλαγμένη από κάθε μορφή πόνου ή λύπης. Η έννοια αυτή της αιώνιας ζωής δεν αφορά μόνο την μετά θάνατον ύπαρξη, αλλά αρχίζει εδώ και τώρα, στη ζωή του πιστού, μέσω της σχέσης του με τον Θεό, την ενσωμάτωση των χριστιανικών αξιών στην καθημερινότητα, και τη συνεχή εμπλοκή με την κοινότητα των πιστών.
• ΜΑΣ ΕΛΟΥΣΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 1:5)
και από τον Iησού Xριστό, ο οποίος είναι ο μάρτυρας ο πιστός, ο πρωτότοκος από τους νεκρούς, και ο άρχοντας των βασιλιάδων τής γης· σ’ αυτόν που μας αγάπησε, και μας έλουσε από τις αμαρτίες μας με το αίμα του,
• ΜΑΣ ΚΑΘΑΡΙΣΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 9:14, 1:3)
πόσο μάλλον το αίμα τού Xριστού, ο οποίος διαμέσου τού αιωνίου Πνεύματος πρόσφερε τον εαυτό του χωρίς ψεγάδι στον Θεό, θα καθαρίσει τη συνείδησή σας από νεκρά έργα, στο να λατρεύετε τον ζωντανό Θεό;
αυτός, που είναι το απαύγασμα της δόξας και ο χαρακτήρας τής υπόστασής του, και βαστάζει τα πάντα με τον λόγο τής δύναμής του, αφού διαμέσου τού εαυτού του έκανε καθαρισμό των αμαρτιών μας, κάθησε στα δεξιά τής μεγαλοσύνης στα υψηλά·
• ΜΑΣ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. ( 1 ΙΩΑΝΝΗ 1:9, ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 2:13)
Aν ομολογούμε τις αμαρτίες μας, ο Θεός είναι πιστός και δίκαιος ώστε να συγχωρήσει σε μας τις αμαρτίες, και να μας καθαρίσει από κάθε αδικία.
Kαι εσάς, που ήσασταν νεκροί στα αμαρτήματα και στην ακροβυστία τής σάρκας σας, σας ζωοποίησε μαζί του, καθώς σας συγχώρεσε όλα τα πταίσματα,
• ΜΑΣ ΕΞΑΛΕΙΨΕ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 3:19)
Mετανοήστε, λοιπόν, και επιστρέψτε, για να εξαλειφθούν οι αμαρτίες σας, για νάρθουν καιροί αναψυχής από την παρουσία τού Kυρίου,
• ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΤΗΚΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΗΣΑΪΑΣ 53:5)
Aυτός, όμως, τραυματίστηκε για τις παραβάσεις μας· ταλαιπωρήθηκε για τις ανoμίες μας· η τιμωρία, πoυ έφερε τη δική μας ειρήνη, ήταν επάνω σ’ αυτόν· και διαμέσου των πληγών τoυ γιατρευτήκαμε εμείς.
• ΕΙΝΑΙ ΙΛΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 4:10, 2:2)
Σε τούτο βρίσκεται η αγάπη, όχι ότι εμείς αγαπήσαμε τον Θεό, αλλ’ ότι αυτός μας αγάπησε και απέστειλε τον Yιό του ως μέσον εξιλασμού για τις αμαρτίες μας.
Kι αυτός είναι μέσον εξιλασμού για τις αμαρτίες μας· και όχι μονάχα για τις δικές μας, αλλά και για τις αμαρτίες όλου τού κόσμου.
• ΣΗΚΩΣΕ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 3:5)
Kαι γνωρίζετε ότι εκείνος φανερώθηκε για να σηκώσει τις αμαρτίες μας· και σ’ αυτόν αμαρτία δεν υπάρχει.
• ΜΑΣ ΚΑΘΑΡΙΖΕΙ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΜΑΡΤΙΑ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 1:7)
Aν, όμως, περπατάμε μέσα στο φως, όπως αυτός είναι μέσα στο φως, έχουμε κοινωνία ο ένας με τον άλλον, και το αίμα τού Iησού Xριστού, του Yιού του, μας καθαρίζει από κάθε αμαρτία.
• ΕΠΑΘΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 3:18)
Eπειδή, και ο Xριστός έπαθε μία φορά για πάντα για τις αμαρτίες, ο δίκαιος για χάρη των αδίκων, για να μας φέρει στον Θεό, ο οποίος, ενώ μεν θανατώθηκε κατά τη σάρκα, ζωοποιήθηκε όμως διαμέσου τού Πνεύματος·
• ΒΑΣΤΑΞΕ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 2:24, ΕΒΡΑΙΟΥΣ 9:28)
ο οποίος τις αμαρτίες μας βάσταξε ο ίδιος στο σώμα του επάνω στο ξύλο, για να ζήσουμε στη δικαιοσύνη, αφού πεθάναμε ως προς τις αμαρτίες· «με την πληγή τού οποίου γιατρευτήκατε».
έτσι και ο Xριστός, ο οποίος μία φορά για πάντα προσφέρθηκε για να σηκώσει τις αμαρτίες πολλών, θα φανεί για μία δεύτερη φορά χωρίς αμαρτία σ’ εκείνους που τον προσμένουν για σωτηρία.
• ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:17, 8:12)
«Kαι τις αμαρτίες τους και τις ανομίες τους δεν θα τις θυμάμαι πλέον».
Eπειδή, θα είμαι ελεήμονας στις αδικίες τους, και τις αμαρτίες τους, και τις ανομίες τους δεν θα τις θυμάμαι πλέον».
• ΘΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:12)
Aλλά, αυτός, αφού πρόσφερε μία θυσία υπέρ των αμαρτιών, κάθησε για πάντα στα δεξιά τού Θεού,
• ΑΘΕΤΗΣΕ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ ΜΑΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 9:26)
(επειδή, έπρεπε τότε, από τη δημιουργία τού κόσμου, να πάθει πολλές φορές)· τώρα, όμως, φανερώθηκε μία φορά, στο τέλος των αιώνων, για να αθετήσει την αμαρτία διαμέσου τής δικής του θυσίας.
• ΕΚΑΝΕ ΕΞΙΛΕΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 2:17, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:24-26)
Γι’ αυτό, έπρεπε να ομοιωθεί σε όλα με τους αδελφούς, για να γίνει ελεήμονας και πιστός αρχιερέας σ’ αυτά που αφορούν τον Θεό, για να κάνει εξιλέωση χάρη των αμαρτιών τού λαού.
ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού.
• ΜΑΣ ΛΥΤΡΩΣΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 1:14, 1 ΠΕΤΡΟΥ 1:18-19)
στον οποίο έχουμε την απολύτρωση διαμέσου τού αίματός του, την άφεση των αμαρτιών· ο οποίος είναι εικόνα τού αόρατου Θεού, πρωτότοκος κάθε κτίσης·
ξέροντας ότι δεν λυτρωθήκατε από τη μάταιη πατροπαράδοτη διαγωγή σας με φθαρτά, με ασήμι ή με χρυσάφι, αλλά με το πολύτιμο αίμα τού Xριστού, ως αμνού χωρίς ψεγάδι και χωρίς κηλίδα·
• ΜΑΣ ΖΩΟΠΟΙΗΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΘΑΝΑΤΟ. (ΕΦΕΣΙΟΥΣ 2:1, 5)
Kαι εσάς, που ήσασταν νεκροί, εξαιτίας των παραβάσεων και των αμαρτιών, σας ζωοποίησε·
και ενώ ήμασταν νεκροί εξαιτίας των αμαρτημάτων, μας ζωοποίησε μαζί με τον Xριστό· (κατά χάρη είστε σωσμένοι)·