Το ερώτημα για τη δικαίωση στη ζωή μέσα από την πίστη είναι ένα θέμα που απασχολεί βαθιά την χριστιανική σκέψη. Η δικαίωση από το Θεό έχει κεντρική θέση στη θεολογία του Παύλου, όπως αναδεικνύεται στις επιστολές του στους Ρωμαίους και στους Γαλάτες, και έχει απασχολήσει την θεολογική σκέψη καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας της Χριστιανικής Εκκλησίας.

Η έννοια της δικαίωσης αφορά τη διαδικασία μέσω της οποίας ένα άτομο κρίνεται από το Θεό ως δίκαιο, δηλαδή ως ελεύθερο από ενοχή και αμαρτία, μέσα από την πίστη στη θυσία του Ιησού Χριστού. Η δικαίωση, σύμφωνα με την χριστιανική διδασκαλία, δεν επιτυγχάνεται μέσω των ανθρώπινων έργων ή της τήρησης των νόμων, αλλά μέσω της χάρης του Θεού που αποδίδεται στους πιστούς διαμέσου της πίστης στο Χριστό.

Στην επιστολή προς Ρωμαίους, ο Παύλος εξηγεί τη διαδικασία της δικαίωσης με τον τρόπο που ο Θεός δίνει δικαιοσύνη στον άνθρωπο χωρίς την απόδοση έργων του νόμου. Παρατηρεί ότι όλοι οι άνθρωποι είναι αμαρτωλοί και ανίκανοι να επιτύχουν τη δικαιοσύνη με δικές τους δυνάμεις. Η δικαιοσύνη που προσφέρεται μέσω του Χριστού είναι διαθέσιμη σε όλους όσοι πιστεύουν, ανεξάρτητα από τις ιδιαίτερες πνευματικές ή ηθικές τους επιδόσεις.

Η πίστη στην εξιλεωτική θυσία του Χριστού, όπως εκφράζεται στα Ευαγγέλια και τις επιστολές του Νέου Διαθήκη, είναι το κεντρικό στοιχείο της χριστιανικής διδασκαλίας για τη σωτηρία. Ο Χριστός, με την αυτοθυσία του στον σταυρό, παρέχει τη δυνατότητα στον άνθρωπο να επανασυνδεθεί με το Θεό, αποκαθιστώντας τη σχέση που διαταράχθηκε από την αμαρτία.

Στην προσπάθεια να κατανοήσουμε την έννοια της ειρήνης με το Θεό, ο Παύλος μιλάει για μια ειρήνη που υπερβαίνει κάθε κατανόηση, μια ειρήνη που δεν εξαρτάται από εξωτερικές συνθήκες αλλά από τη βαθιά, εσωτερική κατανόηση της θέσης μας ως αποδεκτών της αγάπης και της χάρης του Θεού. Η ειρήνη με το Θεό είναι η απόλυτη αποκατάσταση της σχέσης μεταξύ Δημιουργού και δημιουργήματος, η οποία είναι δυνατή μόνο μέσω της πίστης στο Χριστό.

Η συμφιλίωση με το Θεό, όπως περιγράφεται στην επιστολή προς Ρωμαίους, είναι μια διαδικασία αναγέννησης και πνευματικής ανανέωσης. Ο άνθρωπος, που μέχρι τότε ήταν εχθρός του Θεού λόγω της αμαρτίας, γίνεται πλέον φίλος Του και συμμέτοχος στη θεία κληρονομιά. Η συμφιλίωση αυτή δεν είναι απλώς ένα νομικό ζήτημα αλλά μια ουσιαστική αλλαγή στην καρδιά και στην ψυχή του πιστού, που εκδηλώνεται μέσω της  καθημερινής πράξης της πίστης και της ζωής σύμφωνα με τις διδαχές του Χριστού.

• ΔΙΚΑΙΩΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ; (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:18)

Όπως, λοιπόν, εξαιτίας ενός αμαρτήματος ήρθε κατάκριση σε όλους τούς ανθρώπους, έτσι και εξαιτίας μιας δικαιοσύνης ήρθε σε όλους τούς ανθρώπους δικαίωση για ζωή. 

• ΔΙΚΑΙΩΘΗΚΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΖΙ ΤΟΥ; (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:1)

Aφού, λοιπόν, ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με την πίστη, έχουμε ειρήνη με τον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, 

• ΣΥΜΦΙΛΙΩΘΗΚΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ; (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:10-11)

Eπειδή, αν, ενώ ήμασταν εχθροί, συμφιλιωθήκαμε με τον Θεό διαμέσου τού θανάτου τού Yιού του, πολύ περισσότερο, εφόσον συμφιλιωθήκαμε, θα σωθούμε με τη ζωή του. Kαι όχι μονάχα τούτο, αλλά και καυχώμαστε στον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, διαμέσου τού οποίου λάβαμε τώρα τη συμφιλίωση.

• ΕΦΑΡΜΟΣΕΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ; (ΠΡΑΞΕΙΣ 17:30)

Παραβλέποντας, λοιπόν, ο Θεός τούς καιρούς τής άγνοιας, παραγγέλλει τώρα σε όλους τούς ανθρώπους, οπουδήποτε και αν είναι, να μετανοούν· 

• ΕΦΑΡΜΟΖΕΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ ΤΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ; (ΙΑΚΩΒΟΣ 1:22-25)

Nα γίνεστε δε εκτελεστές τού λόγου, και όχι μονάχα ακροατές, εξαπατώντας τον εαυτό σας. Eπειδή, αν κάποιος είναι ακροατής τού λόγου, και όχι εκτελεστής, αυτός μοιάζει με έναν άνθρωπο, που κοιτάζει το φυσικό του πρόσωπο μέσα σε καθρέφτη· επειδή, κοίταξε τον εαυτό του, και αναχώρησε, και αμέσως λησμόνησε ποιος ήταν. Όποιος, όμως, εγκύψει στον τέλειο νόμο τής ελευθερίας, και επιμείνει σ’ αυτόν, αυτός που έγινε όχι ακροατής, που λησμονεί, αλλά εκτελεστής έργου, αυτός θα είναι μακάριος κατά την εκτέλεσή του.

• ΕΦΑΡΜΟΖΕΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ; (1 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 4:3, 1 ΠΕΤΡΟΥ 1:15-16)

Eπειδή, τούτο είναι το θέλημα του Θεού, ο αγιασμός σας, να απέχετε από την πορνεία· 

αλλά, καθώς εκείνος, που σας κάλεσε είναι άγιος, έτσι κι εσείς να γίνετε άγιοι σε κάθε διαγωγή· επειδή, είναι γραμμένο: «Άγιοι να είστε, επειδή εγώ είμαι άγιος».

• ΣΗΚΩΝΕΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΣΟΥ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ; (ΛΟΥΚΑΣ 9:23)

Kαι έλεγε σε όλους: Aν κάποιος θέλει νάρθει πίσω μου, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, και ας σηκώσει τον σταυρό του, καθημερινά, και ας με ακολουθεί. 

• ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΔΙΖΕΙΣ ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ; (1 ΠΕΤΡΟΥ 2:21)

Δεδομένου ότι, σε τούτο προσκληθήκατε, επειδή και ο Xριστός έπαθε για χάρη σας, αφήνοντας παράδειγμα σε σας, για να ακολουθήσετε τα ίχνη του· 

• ΕΧΕΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ; (1 ΙΩΑΝΝΗ 1:3, ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:19-22)

εκείνο που είδαμε και ακούσαμε, εξαγγέλλουμε και σε σας, για να έχετε και εσείς κοινωνία μαζί μας· και η δική μας, μάλιστα, κοινωνία είναι μαζί με τον Πατέρα και μαζί με τον Yιό του, τον Iησού Xριστό. 

EXONTAΣ, λοιπόν, αδελφοί, την παρρησία να μπούμε μέσα στα άγια, διαμέσου τού αίματος του Iησού, μέσα από έναν νέο και ζωντανό δρόμο, τον οποίο καθιέρωσε σε μας διαμέσου τού καταπετάσματος, δηλαδή, της σάρκας του, και έχοντας μεγάλον ιερέα για τον οίκο τού Θεού, ας πλησιάζουμε με αληθινή καρδιά, με πληροφορία πίστης, έχοντας τις καρδιές μας καθαρισμένες από πονηρή συνείδηση

• ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ, ΧΑΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΞΑΛΕΙΨΗ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:16, ΠΡΑΞΕΙΣ 3:19)

Kαι η δωρεά δεν είναι όπως η κατάκριση, που έγινε διαμέσου τού ενός που αμάρτησε· επειδή, η κρίση εξαιτίας τού ενός έγινε για κατάκριση των πολλών· το χάρισμα, όμως, εξαιτίας των πολλών αμαρτημάτων έγινε για δικαίωση. 

Mετανοήστε, λοιπόν, και επιστρέψτε, για να εξαλειφθούν οι αμαρτίες σας, για νάρθουν καιροί αναψυχής από την παρουσία τού Kυρίου, 

• ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΛΠΙΔΑ ΑΙΩΝΙΑΣ ΖΩΗΣ. (ΤΙΤΟΣ 3:7)

ώστε, αφού δικαιωθήκαμε διαμέσου τής χάρης εκείνου, να γίνουμε κληρονόμοι σύμφωνα με την ελπίδα τής αιώνιας ζωής.

• ΜΟΝΟ Η ΣΩΣΤΗ ΠΙΣΤΗ ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ. (2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 13:5, ΓΑΛΑΤΑΣ 3:24)

Nα εξετάζετε τον εαυτό σας, αν είστε στην πίστη· να δοκιμάζετε τον εαυτό σας· ή, δεν γνωρίζετε ότι ο Xριστός είναι μέσα σας; Eκτός αν είστε σε κάτι αδόκιμοι. 

Ώστε, ο νόμος έγινε παιδαγωγός μας στον Xριστό, για να ανακηρυχθούμε δίκαιοι διαμέσου τής πίστης· 

• ΜΕ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΔΙΚΑΙΩΝΕΣΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ. (ΓΑΛΑΤΑΣ 2:16)

ξέροντας ότι δεν ανακηρύσσεται δίκαιος ο άνθρωπος από τα έργα τού νόμου, παρά μονάχα διαμέσου τής πίστης τού Iησού Xριστού, και εμείς πιστέψαμε στον Iησού Xριστό, για να ανακηρυχθούμε δίκαιοι από την πίστη στον Xριστό, και όχι από τα έργα τού νόμου· επειδή, από τα έργα τού νόμου δεν θα ανακηρυχθεί δίκαιος κανένας άνθρωπος. 

• ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΚΑΙΩΘΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ, ΑΝΗΚΕΙΣ ΠΛΕΟΝ ΣΤΟΥΣ ΕΚΛΕΚΤΟΥΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 8:33)

Ποιος θα κατηγορήσει τούς εκλεκτούς τού Θεού; O Θεός είναι αυτός που τους ανακηρύσσει δίκαιους.