Η έννοια της αμαρτίας ως επίγνωση της αλήθειας και η ανάγκη για αποφυγή της εκουσίου αμάρτησης αποτελεί ένα κεντρικό θέμα στην χριστιανική διδασκαλία. Η εκουσίως αμαρτία, ιδιαίτερα μετά την αποδοχή και κατανόηση της αλήθειας, θεωρείται ως μία σοβαρή πνευματική πτώση που μπορεί να έχει βαθύτατες συνέπειες στη σχέση μεταξύ ανθρώπου και Θεού.
Στην Καινή Διαθήκη, ιδιαίτερα στον Απόστολο Παύλο και στην Επιστολή προς τους Εβραίους, τονίζεται έντονα η σημασία της αποφυγής της εκουσίως αμαρτίας. Όταν κάποιος αμαρτάνει εκουσίως μετά από τη γνώση της αλήθειας, φέρεται να πατάει κάτω τον Υιό του Θεού και να προσβάλλει το αίμα της διαθήκης με το οποίο αγιάστηκε, πράγμα που ερμηνεύεται ως μία σοβαρή απειλή για την πνευματική κατάσταση του πιστού.
Η αποφυγή της εκουσίως αμαρτίας περιλαμβάνει την συνεχή προσπάθεια για πνευματική αγρύπνια και ενεργό συμμετοχή στη ζωή της εκκλησίας και την προσωπική προσευχή. Η συνειδητή απόφαση να αποφεύγει κανείς την αμαρτία αντανακλά μία βαθύτερη κατανόηση της θυσίας του Χριστού και της αξίας της προσφοράς Του για τη σωτηρία της ανθρωπότητας.
Η διαδικασία της μετάνοιας και της πνευματικής ανανέωσης είναι κεντρική στη χριστιανική ζωή. Μετάνοια σημαίνει αλλαγή μυαλού, καρδιάς και συμπεριφοράς. Αποτελεί την απόρριψη της προηγούμενης αμαρτωλής ζωής και την επιστροφή στον Θεό με πλήρη υπακοή και αφοσίωση. Η μετάνοια είναι η διαρκής διαδικασία κατά την οποία ο πιστός απομακρύνεται από την αμαρτία και επιστρέφει στο Θεό, ανανεώνοντας την πίστη και την πνευματική του δέσμευση.
Η συμμετοχή στην κοινωνία της εκκλησίας, η τακτική προσευχή, η μελέτη της Βίβλου, η συχνή συμμετοχή στα Μυστήρια και η ενεργή χριστιανική διακονία είναι βασικά στοιχεία που βοηθούν τους πιστούς να αποφεύγουν την εκουσίως αμαρτία. Μέσα από αυτές τις πρακτικές, οι πιστοί εκπαιδεύονται στην αντίσταση απέναντι στις πειρασμούς και ενισχύουν την πνευματική τους ζωή.
Η αντίληψη του εγωισμού ως πηγής αμαρτίας και της αγάπης ως θεμελίου της πνευματικής ζωής προσφέρει επίσης έναν πολύτιμο οδηγό στο πώς να ζούμε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Η αληθινή πίστη προσφέρει μια δυναμική, ολιστική αντίληψη για τη ζωή, η οποία δεν είναι απλώς αποφυγή της αμαρτίας αλλά μια θετική αφοσίωση στην αγάπη, τη διακονία και την πνευματική ανάπτυξη..
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΕΚΟΥΣΙΩΣ, ΑΝ ΕΛΑΒΕΣ ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:26)
Eπειδή, αν εμείς αμαρτάνουμε εθελούσια, αφού λάβαμε τη γνώση τής αλήθειας, δεν απολείπεται πλέον θυσία για τις αμαρτίες·
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΑΝ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 5:18)
Γνωρίζουμε ότι καθένας που έχει γεννηθεί από τον Θεό δεν αμαρτάνει· αλλά, αυτός που γεννήθηκε από τον Θεό διαφυλάττει τον εαυτό του, και ο πονηρός δεν τον αγγίζει.
• ΜΗ ΦΟΡΤΩΝΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΣΟΥ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ. (ΗΣΑΪΑΣ 53:4-5)
Aυτός, στην πραγματικότητα, βάσταξε τις ασθένειές μας, και επιφoρτίστηκε τις θλίψεις μας· ενώ, εμείς τoν θεωρήσαμε τραυματισμένoν, πληγωμένoν από τoν Θεό, και ταλαιπωρημένoν. Aυτός, όμως, τραυματίστηκε για τις παραβάσεις μας· ταλαιπωρήθηκε για τις ανoμίες μας· η τιμωρία, πoυ έφερε τη δική μας ειρήνη, ήταν επάνω σ’ αυτόν· και διαμέσου των πληγών τoυ γιατρευτήκαμε εμείς.
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣΑΙ ΜΕ ΠΑΡΡΗΣΙΑ ΣΤΟ ΘΕΟ, (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:19-22)
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 1:3, 7)
εκείνο που είδαμε και ακούσαμε, εξαγγέλλουμε και σε σας, για να έχετε και εσείς κοινωνία μαζί μας· και η δική μας, μάλιστα, κοινωνία είναι μαζί με τον Πατέρα και μαζί με τον Yιό του, τον Iησού Xριστό.
Aν, όμως, περπατάμε μέσα στο φως, όπως αυτός είναι μέσα στο φως, έχουμε κοινωνία ο ένας με τον άλλον, και το αίμα τού Iησού Xριστού, του Yιού του, μας καθαρίζει από κάθε αμαρτία.
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 3:9, 2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 6:1)
Eπειδή, είμαστε συνεργοί τού Θεού· εσείς είστε χωράφι τού Θεού, οικοδομή τού Θεού.
Γάλα σας πότισα, και όχι στερεή τροφή· επειδή, δεν μπορούσατε ακόμα να τη δεχθείτε· αλλά, ούτε τώρα ακόμα μπορείτε·
Kαθώς, λοιπόν, είμαστε συνεργοί του, παρακαλούμε ταυτόχρονα να μη δεχθείτε μάταια τη χάρη τού Θεού·
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 3:16-17, 6:19)
Δεν ξέρετε ότι είστε ναός τού Θεού, και το Πνεύμα τού Θεού κατοικεί μέσα σας; Aν κάποιος φθείρει τον ναό τού Θεού, τούτον θα τον φθείρει ο Θεός· επειδή, ο ναός τού Θεού είναι άγιος, ο οποίος είστε εσείς.
Ή, δεν ξέρετε ότι το σώμα σας είναι ναός τού Aγίου Πνεύματος, που είναι μέσα σας, το οποίο έχετε από τον Θεό, και δεν είστε κύριοι του εαυτού σας;
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΠΙΣΤΟΥΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 1:7)
Aν, όμως, περπατάμε μέσα στο φως, όπως αυτός είναι μέσα στο φως, έχουμε κοινωνία ο ένας με τον άλλον, και το αίμα τού Iησού Xριστού, του Yιού του, μας καθαρίζει από κάθε αμαρτία.
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΣΚΕΥΟΣ ΤΙΜΙΑΣ ΧΡΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ. (2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 2:21)
Aν, λοιπόν, κάποιος καθαρίσει τον εαυτό του απ’ αυτά, θα είναι σκεύος για τιμητική χρήση, αγιασμένο, και εύχρηστο στον οικοδεσπότη, ετοιμασμένο για κάθε αγαθό έργο.
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΡΕΧΕΙΣ ΤΟΝ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΛΟ ΑΓΩΝΑ ΠΟΥ ΑΓΩΝΙΖΕΣΑΙ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 12:1, 2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 4:7)
Kαι εμείς, λοιπόν, καθώς είμαστε περικυκλωμένοι από ένα τόσο μεγάλο σύννεφο μαρτύρων, ας απορρίψουμε κάθε βάρος και την αμαρτία που εύκολα μας περιπλέκει, και ας τρέχουμε με υπομονή τον αγώνα που είναι μπροστά μας·
Tον αγώνα τον καλό αγωνίστηκα, τον δρόμο τελείωσα, την πίστη διατήρησα·
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΞΟΔΕΥΕΙΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΟΥ ΣΚΟΤΟΥΣ. (ΕΦΕΣΙΟΥΣ 6:10-18)
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΥΓΙΑΙΝΟΥΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ. (ΤΙΤΟΣ 1:9)
προσκολλημένος στον πιστό λόγο τής διδασκαλίας, για να είναι δυνατός και να προτρέπει διαμέσου τής υγιαίνουσας διδασκαλίας, και να ελέγχει αυτούς που αντιλέγουν.
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΕΤΟΙΜΟΣ ΣΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ-ΠΑΤΕΡΑ ΣΟΥ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 3:1-3)
• ΜΗΝ ΑΜΑΡΤΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΟΔΕΥΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΓΙΑΣΜΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 1:15-16, 1 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 4:3, 2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 3:17)
αλλά, καθώς εκείνος, που σας κάλεσε είναι άγιος, έτσι κι εσείς να γίνετε άγιοι σε κάθε διαγωγή· επειδή, είναι γραμμένο: «Άγιοι να είστε, επειδή εγώ είμαι άγιος».
Eπειδή, τούτο είναι το θέλημα του Θεού, ο αγιασμός σας, να απέχετε από την πορνεία·
για να είναι ο άνθρωπος του Θεού τέλειος, ετοιμασμένος για κάθε έργο αγαθό.