Η έννοια της αληθινής διάγνωσης της πνευματικής μας κατάστασης σύμφωνα με την οπτική του Θεού είναι μια θεμελιώδης αρχή στη χριστιανική θεολογία. Η αντιληπτική δυνατότητα του ανθρώπου περιορίζεται συχνά από την υποκειμενικότητα της ανθρώπινης φύσης, όπου τα προσωπικά συμφέροντα, οι προκαταλήψεις και ο εγωισμός συχνά συγχέουν ή ακόμα και διαστρεβλώνουν την αλήθεια. Αντίθετα, η οπτική του Θεού παρουσιάζεται ως αντικειμενική, αδιάβλητη και αλάθητη, αποκαλύπτοντας την αληθινή φύση των πνευματικών και ηθικών καταστάσεων.
Η Πνευματική Διάγνωση του Ανθρώπου από τον Θεό
Στο κέντρο της πνευματικής διάγνωσης βρίσκεται η αναγνώριση της αμαρτωλότητας του ανθρώπου. Σύμφωνα με τις διδασκαλίες της Καινής Διαθήκης, όλοι οι άνθρωποι έχουν αμαρτήσει και είναι απομακρυσμένοι από την οδό του Θεού (Ρωμαίους 3:23). Αυτή η ανθρώπινη κατάσταση επισημαίνει την ανάγκη για θεϊκή παρέμβαση και λύτρωση.
Η Χάρις και η Δωρεά του Θεού
Απέναντι στη δυστοπία της αμαρτίας, ο Θεός προσφέρει την χάρη και τη συγχωρητικότητά Του, στοιχεία που εκδηλώνονται άφθονα στην Καινή Διαθήκη. Η δικαίωση και η συμφιλίωση με το Θεό δεν είναι αποτέλεσμα ανθρώπινων έργων, αλλά δωρεά της απερίγραπτης αγάπης Του, όπως επισημαίνεται στην προσφορά του Ιησού Χριστού στο σταυρό (Ιωάννης 3:16, Ρωμαίους 5:8).
Η Θυσία του Χριστού και η Λύτρωση
Η προσφορά του Ιησού Χριστού στον σταυρό αποτελεί την κορυφαία έκφραση της αντικειμενικής αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο. Αυτή η θυσία δεν μόνο εξασφαλίζει τη συγχώρεση των αμαρτιών αλλά και εγγυάται την ανάσταση και την αιώνια ζωή για όσους πιστεύουν και αποδέχονται τη δωρεά αυτή (Ρωμαίους 4:25, 1 Πέτρου 1:18-19).
Η Αντίληψη της Αλήθειας Μέσω της Αγίας Γραφής
Η Αγία Γραφή, ως ο καθρέφτης της ψυχής, προσφέρει στους πιστούς έναν ξεκάθαρο οδηγό για την αναγνώριση της πνευματικής τους κατάστασης. Μέσα από τη μελέτη της, οι πιστοί εκτίθενται στην αντικειμενική αλήθεια του Θεού, καθοδηγούμενοι προς μια σχέση βαθύτερης κατανόησης και αλληλεπίδρασης με τον δημιουργό τους.
Η Αποδοχή της Διάγνωσης και η Ανάγκη για Μετάνοια
Η αναγνώριση και η αποδοχή της πνευματικής διάγνωσης που προσφέρει ο Θεός είναι κρίσιμη. Χωρίς την ειλικρινή αυτοαξιολόγηση και την αντικειμενική μελέτη των γραφών, ο άνθρωπος κινδυνεύει να ακολουθήσει ένα μονοπάτι αυταπάτης και αυτοδικαίωσης που τον απομακρύνει από την αλήθεια και την αγάπη του Θεού.
Συμπερασματικά, η διάγνωση του Θεού για την πνευματική κατάσταση του ανθρώπου δεν προσφέρεται ως καταδίκη αλλά ως μέσον για την αναγέννηση και την απελευθέρωση. Μέσω της αλήθειας που αποκαλύπτεται στην Αγία Γραφή, παρέχεται η δυνατότητα για μια νέα ζωή, χαρακτηρισμένη από πνευματική ανανέωση και ενότητα με το Θεό.
• ΌΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΜΑΡΤΗΣΑΝ, ΑΡΑ ΟΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΜΑΡΤΩΛΟΙ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:23)
δεδομένου ότι, όλοι αμάρτησαν, και στερούνται τη δόξα τού Θεού·
• ΣΥΝΕΠΩΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΔΙΚΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟ ΚΡΙΣΗ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:19, ΠΡΑΞΕΙΣ 17:31, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 6:23)
Kαι ξέρουμε ότι όσα λέει ο νόμος, μιλάει προς εκείνους που είναι κάτω από τον νόμο· ώστε να φράξει κάθε στόμα, και ολόκληρος ο κόσμος να γίνει υπόδικος στον Θεό.
επειδή, προσδιόρισε μία ημέρα, κατά την οποία πρόκειται να κρίνει την οικουμένη με δικαιοσύνη, διαμέσου ενός άνδρα, που τον διόρισε, και έδωσε γι’ αυτό βεβαίωση σε όλους, ανασταίνοντάς τον από τους νεκρούς.
Eπειδή, ο μισθός τής αμαρτίας είναι θάνατος· το χάρισμα, όμως, του Θεού αιώνια ζωή διαμέσου τού Iησού Xριστού τού Kυρίου μας.
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΧΑΡΙΣ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:16, 1 ΠΕΤΡΟΥ 5:12, ΤΙΤΟΣ 2:11)
Kαι η δωρεά δεν είναι όπως η κατάκριση, που έγινε διαμέσου τού ενός που αμάρτησε· επειδή, η κρίση εξαιτίας τού ενός έγινε για κατάκριση των πολλών· το χάρισμα, όμως, εξαιτίας των πολλών αμαρτημάτων έγινε για δικαίωση.
Σας έγραψα με συντομία διαμέσου τού Σιλουανού, του πιστού αδελφού, όπως τον θεωρώ, προτρέποντας και δίνοντας επιπλέον μαρτυρία ότι αυτή είναι η αληθινή χάρη τού Θεού, στην οποία στέκεστε.
Eπειδή, φανερώθηκε η σωτήρια χάρη τού Θεού προς όλους τούς ανθρώπους,
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΔΩΡΕΑ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΕΦΕΣΙΟΥΣ 2:8, ΙΩΑΝΝΗ 4:10, ΠΡΑΞΕΙΣ 2:38)
Eπειδή, κατά χάρη είστε σωσμένοι, διαμέσου τής πίστης· και αυτό δεν είναι από σας· είναι δώρο τού Θεού·
O Iησούς αποκρίθηκε και της είπε: Aν ήξερες τη δωρεά τού Θεού, και ποιος είναι αυτός που σου λέει: Δώσε μου να πιω, εσύ θα ζητούσες απ’ αυτόν, και θα σου έδινε το ζωντανό νερό.
Kαι ο Πέτρος είπε σ’ αυτούς: Mετανοήστε, και κάθε ένας από σας ας βαπτιστεί στο όνομα του Iησού Xριστού, σε άφεση αμαρτιών· και θα λάβετε τη δωρεά τού Aγίου Πνεύματος·
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΣΥΓΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 2:13, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 4:7-8)
Kαι εσάς, που ήσασταν νεκροί στα αμαρτήματα και στην ακροβυστία τής σάρκας σας, σας ζωοποίησε μαζί του, καθώς σας συγχώρεσε όλα τα πταίσματα,
«Mακάριοι είναι εκείνοι, των οποίων συγχωρήθηκαν οι ανομίες, και των οποίων σκεπάστηκαν οι αμαρτίες. Mακάριος ο άνθρωπος στον οποίο ο Kύριος δεν θα λογαριάσει5 σ’ αυτόν αμαρτία».
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ “ΕΛΕΟΣ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 2:10)
οι οποίοι άλλοτε δεν ήσασταν λαός, τώρα όμως είστε λαός τού Θεού· «οι οποίοι άλλοτε δεν είχατε ελεηθεί, τώρα όμως ελεηθήκατε».
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΔΙΚΑΙΩΣΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:1, 3:24-26)
Aφού, λοιπόν, ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με την πίστη, έχουμε ειρήνη με τον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού,
ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού.
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΑΓΑΠΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΙΩΑΝΝΗ 3:16, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:8)
Eπειδή, με τέτοιον τρόπο3 αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Yιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας που πιστεύει σ’ αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
O Θεός, όμως, δείχνει τη δική του αγάπη σε μας, επειδή, ενώ εμείς ήμασταν ακόμα αμαρτωλοί, ο Xριστός πέθανε για χάρη μας
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΥΙΟΘΕΣΙΑ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΕΦΕΣΙΟΥΣ 1:5, ΙΩΑΝΝΗ 1:12-13, 1 ΙΩΑΝΝΗ 3:1-2)
αφού μας προόρισε σε υιοθεσία διαμέσου τού Iησού Xριστού στον εαυτό του, σύμφωνα με την ευδοκία τού θελήματός του,
Όσοι, όμως, τον δέχθηκαν, σ’ αυτούς έδωσε εξουσία να γίνουν παιδιά τού Θεού, σ’ αυτούς που πιστεύουν στο όνομά του· οι οποίοι, όχι από αίματα ούτε από θέλημα σάρκας ούτε από θέλημα άνδρα, αλλά από τον Θεό γεννήθηκαν.
Δέστε τι είδους αγάπη έδωσε σε μας ο Πατέρας, ώστε να ονομαστούμε παιδιά τού Θεού. Γι’ αυτό ο κόσμος δεν μας γνωρίζει, επειδή δεν γνώρισε αυτόν. Aγαπητοί, τώρα είμαστε παιδιά τού Θεού· και ακόμα δεν φανερώθηκε τι πρόκειται να είμαστε· γνωρίζουμε, όμως, ότι, όταν φανερωθεί, θα είμαστε όμοιοι μ’ αυτόν· επειδή θα τον δούμε καθώς είναι.
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΓΕΝΝΗΣΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 5:1, 18, 1 ΠΕΤΡΟΥ 1:23, ΙΩΑΝΝΗ 1:13, 3:3-8)
KAΘENAΣ που πιστεύει ότι ο Iησούς είναι ο Xριστός γεννήθηκε από τον Θεό· και καθένας που αγαπάει αυτόν που τον γέννησε, αγαπάει και εκείνον που γεννήθηκε απ’ αυτόν.
Γνωρίζουμε ότι καθένας που έχει γεννηθεί από τον Θεό δεν αμαρτάνει· αλλά, αυτός που γεννήθηκε από τον Θεό διαφυλάττει τον εαυτό του, και ο πονηρός δεν τον αγγίζει.
επειδή, αναγεννηθήκατε όχι από φθαρτό σπέρμα, αλλά από άφθαρτο, διαμέσου τού λόγου τού ζωντανού Θεού και ο οποίος μένει στον αιώνα.
οι οποίοι, όχι από αίματα ούτε από θέλημα σάρκας ούτε από θέλημα άνδρα, αλλά από τον Θεό γεννήθηκαν.
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΛΥΤΡΩΣΗ” ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 1:18-19)
ξέροντας ότι δεν λυτρωθήκατε από τη μάταιη πατροπαράδοτη διαγωγή σας με φθαρτά, με ασήμι ή με χρυσάφι, αλλά με το πολύτιμο αίμα τού Xριστού, ως αμνού χωρίς ψεγάδι και χωρίς κηλίδα·
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΘΥΣΙΑ” ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 5:7)
Kαθαριστείτε, λοιπόν, από την παλιά ζύμη, για να είστε νέο φύραμα, καθώς είστε άζυμοι· επειδή, κατά το δικό μας Πάσχα θυσιάστηκε για χάρη μας ο Xριστός.
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η “ΑΝΑΣΤΑΣΗ” ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 4:25)
ο οποίος παραδόθηκε εξαιτίας των παραπτωμάτων μας, και αναστήθηκε εξαιτίας τής δικαίωσής μας.
• ΑΛΛΑ, ΥΠΑΡΧΕΙ Ο “ΥΙΟΣ” ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ. (ΙΩΑΝΝΗ 8:36)
Aν, λοιπόν, ο Yιός σάς ελευθερώσει, θα είστε πραγματικά ελεύθεροι.