Στο θεολογικό πεδίο της Χριστιανικής διδασκαλίας, η παραδοσιακή εικόνα της δικαστικής εμπειρίας της μεταθανάτιας ζωής αποτυπώνεται συχνά με έντονα χρώματα στις Αγίες Γραφές. Η περίπτωση του Πλουσίου και του Λαζάρου, όπως αναφέρεται στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, είναι ένα παράδειγμα που χρησιμοποιείται για να αποδώσει ένα δυνατό μήνυμα σχετικά με τη δικαιοσύνη και την αμοιβή της αμαρτίας, καθώς και την ανταμοιβή της ευσέβειας.

Η ιστορία αυτή αναδεικνύει την έννοια της “οπτικής απόστασης” μεταξύ των δικαίων και των αμαρτωλών στην αιωνιότητα. Όσοι εδώ στη γη αγνόησαν τους πιστούς ή έζησαν αλαζονικά και ανήθικα, παρουσιάζονται ως θεατές της δόξας των αποκατεστημένων πιστών από μακριά, ανίκανοι να συμμετάσχουν στην ίδια ευλογία.

Το Μήνυμα της Δικαιοσύνης και της Αμοιβής

  βασική θεματική της απόστασης μεταξύ του Πλούσιου και του Λαζάρου στον Άδη αποκαλύπτει την αλήθεια ότι η ηθική συμπεριφορά εδώ στη γη έχει αιώνιες συνέπειες. Ο Πλούσιος, που ενώ ζούσε με πλούτο και αλαζονεία, αγνόησε τον φτωχό Λάζαρο που ζητιανεύει στο κατώφλι του. Αυτή η αλαζονική αγνόηση στη γη γίνεται το κεντρικό σημείο διδασκαλίας για τη σημασία της ενσυναίσθησης και της ανθρωπιάς που απαιτείται από τους πιστούς.

Η Ανταμοιβή της Ευσέβειας και η Τιμωρία της Αμαρτίας

Η εξαίρεση του Λαζάρου στον Παράδεισο και η κόλαση του Πλούσιου αναδεικνύουν τη χριστιανική αρχή ότι η αληθινή αξία και η δικαιοσύνη δεν μετριούνται από επίγεια κριτήρια όπως ο πλούτος ή η κοινωνική επιρροή. Αντιθέτως, η άσκηση της αγάπης, της μετριοφροσύνης και της φιλανθρωπίας αποτελούν τις βάσεις για την απόκτηση της αιώνιας ζωής και της θεϊκής ανταμοιβής.

Η Σημασία της Μετάνοιας και της Συμφιλίωσης με τον Θεό

Σε αυτό το πλαίσιο, οι πιστοί καλούνται να αντιληφθούν την ανάγκη για μετάνοια και συμφιλίωση με τον Θεό. Η μετάνοια δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως μια ηθική υποχρέωση αλλά και ως ένας τρόπος για την εσωτερική κάθαρση και πνευματική ανανέωση, οδηγώντας σε μια πιο ουσιαστική και βαθιά σχέση με τον Θεό.

Η έννοια του να “δουν από μακριά” αυτούς που μας αγνόησαν συμβολίζει την απομάκρυνση που θα υπάρχει ανάμεσα στους δίκαιους και στους αδίκους στην αιώνια ζωή. Αυτή η απομάκρυνση είναι μια έμφαση στη διαχωριστική γραμμή που το αμάρτημα δημιουργεί ανάμεσα στον άνθρωπο και τον Θεό και η ανάγκη να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα μέσω της ειλικρινούς και βαθιάς μετάνοιας.

• ΘΑ ΜΑΣ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΓΝΟΗΣΑΝ Σ’ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ, ΟΠΩΣ Ο ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΤΟΝ ΛΑΖΑΡΟ. (ΛΟΥΚΑΣ 16:23)

Kαι μέσα στον άδη, καθώς ύψωσε τα μάτια του, ενώ βρισκόταν μέσα σε βάσανα, βλέπει από μακριά τον Aβραάμ, και τον Λάζαρο στην αγκαλιά του· 

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΣΤΕΦΑΝΟ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΕΔΩ ΣΤΗ ΓΗ ΤΟΝ ΛΙΘΟΒΟΛΗΣΑΝ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 7:59)

Kαι λιθοβολούσαν τον Στέφανο, που επικαλούνταν και έλεγε: Kύριε Iησού, δέξου το πνεύμα μου.

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΞΕΚΕΝΤΗΣΑΝ. (ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 1:7)

Προσέξτε, έρχεται μαζί με τα σύννεφα, και θα τον δει κάθε μάτι, και εκείνοι που τον λόγχισαν· και θα θρηνήσουν με την παρουσία του όλες οι φυλές τής γης· ναι, αμήν.

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΝ ΒΑΣΑΝΙΣΑΝ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 16:23)

Kαι αφού τούς έδωσαν πολλούς ραβδισμούς, τους έβαλαν σε φυλακή, δίνοντας παραγγελία στον δεσμοφύλακα να τους φυλάττει με ασφάλεια· 

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΝ ΧΛΕΥΑΣΑΝ ΚΑΙ ΑΝΕΒΑΛΑΝ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 17:31)

επειδή, προσδιόρισε μία ημέρα, κατά την οποία πρόκειται να κρίνει την οικουμένη με δικαιοσύνη, διαμέσου ενός άνδρα, που τον διόρισε, και έδωσε γι’ αυτό βεβαίωση σε όλους, ανασταίνοντάς τον από τους νεκρούς.

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΕΤΡΟ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΝ ΑΠΕΙΛΗΣΑΝ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 4:17)

αλλά, για να μη διαδοθεί περισσότερο στον λαό, ας τους απειλήσουμε αυστηρά να μη μιλούν πλέον στο όνομα τούτο σε κανέναν άνθρωπο.

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΠΑΥΛΟ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΠΕΡΡΙΨΑΝ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 13:46)

O δε Παύλος και ο Bαρνάβας μιλώντας με θάρρος, είπαν: Ήταν αναγκαίο πρώτα σε σας να λαληθεί ο λόγος τού Θεού· αλλά, επειδή τον απορρίπτετε, και δεν κρίνετε τον εαυτό σας άξιο της αιώνιας ζωής, δέστε, στρεφόμαστε στα έθνη· ‘

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΔΑΥΙΔ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΝ ΧΛΕΥΑΣΑΝ. (ΨΑΛΜΟΣ 119:51)

Oι υπερήφανoι με χλεύαζαν πάρα πoλύ· εγώ, όμως, από τoν νόμo σoυ δεν ξέκλινα.

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΦΗΤΕΣ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΧΛΕΥΑΣΑΝ. (2 ΧΡΟΝΙΚΩΝ 36:16)

Aυτoί, όμως, χλεύαζαν τoυς απεσταλμένoυς τoύ Θεoύ, και καταφρoνoύσαν τα λόγια τoυ, και κoρόιδευαν τoυς πρoφήτες τoυ, μέχρις ότoυ η oργή τoύ Kυρίoυ ανέβηκε εναντίoν τoύ λαoύ τoυ, ώστε θεραπεία δεν υπήρχε.

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΔΑΥΙΔ, ΟΣΟΙ ΤΟΝ ΕΛΕΓΑΝ “ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΣΟΥ”. (ΨΑΛΜΟΣ 42:3, 10)

Tα δάκρυά μoυ έγιναν τρoφή μoυ ημέρα και νύχτα, όταν καθημερινά μoύ λένε: Πoύ είναι o Θεός σoυ;

Oι εχθρoί μoυ, αυτoί πoυ με oνειδίζoυν, σπάζoυν τα κόκαλά μoυ, λέγoντάς μoυ καθημερινά: Πoύ είναι o Θεός σoυ;

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΑΛΛΑ ΤΟΥ ΓΥΡΙΣΑΝ ΤΗΝ ΠΛΑΤΗ. (ΙΩΑΝΝΗ 6:66)

Aπό τότε, πολλοί από τους μαθητές του στράφηκαν προς τα πίσω, και δεν περπατούσαν πλέον μαζί του. 

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΑΠΟΣΤΑΤΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΕΔΩ ΣΤΗ ΓΗ. (1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 4:1)

TO ΠNEYMA, μάλιστα, λέει με σαφήνεια, ότι στους έσχατους καιρούς μερικοί θα αποστατήσουν από την πίστη, προσέχοντας σε πνεύματα πλάνης και σε διδασκαλίες δαιμονίων, 

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΙΑΚΩΒΟ, ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΕΖΗΣΑΝ ΕΔΩ ΣΤΗ ΓΗ ΜΕ “ΜΑΤΑΙΑ” ΘΡΗΣΚΕΙΑ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 1:26)

Aν κάποιος ανάμεσά σας νομίζει ότι είναι θρήσκος, και δεν χαλινώνει τη γλώσσα του, αλλά εξαπατάει την καρδιά του, η θρησκεία του είναι μάταιη. 

• ΘΑ ΔΟΥΝ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ, “ΨΕΥΔΑΔΕΛΦΟΙ” ΠΟΥ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝ ΕΔΩ ΣΤΗ ΓΗ. (ΓΑΛΑΤΑΣ 2:4- 5)

αλλά, για τους παρείσακτους ψευδάδελφους, που μπήκαν κρυφά, για να κατασκοπεύσουν την ελευθερία μας, που έχουμε εν Xριστώ Iησού, για να μας υποδουλώσουν· στους οποίους ούτε προς στιγμήν δεν υποχωρήσαμε στο να υποταχθούμε, για να διαμείνει σε σας η αλήθεια τού ευαγγελίου.