Στον κόσμο του χριστιανισμού, η έννοια της “Χάρης” είναι ένα κεντρικό θέμα που περνάει διαμέσου της διδασκαλίας και της πνευματικότητας της πίστης. Η “Χάρη” αποτελεί το μέσο μέσω του οποίου ο Θεός επιτρέπει στους ανθρώπους να προσεγγίζουν την απόλυτη αγάπη και σωτηρία που προσφέρει, παρά τις ατέλειες και τις αμαρτίες τους. Μέσα από τη “Χάρη” του Θεού, προσφέρεται η δυνατότητα για ένα νέο ξεκίνημα και μια νέα ζωή που είναι γεμάτη ελπίδα και πίστη.
Η σημασία της ελπίδας στη “Χάρη” είναι ένα σημαντικό στοιχείο της χριστιανικής πίστης. Όπως τονίζεται στην Πρώτη Επιστολή του Πέτρου, οι πιστοί καλούνται να έχουν “τέλεια” ελπίδα στη “Χάρη”. Αυτή η ελπίδα δεν βασίζεται στην ανθρώπινη αρετή ή δύναμη, αλλά στην απέραντη και ανιδιοτελή αγάπη του Θεού που εκδηλώνεται μέσα από την προσφορά Του να σώζει τους ανθρώπους από την καταδίκη των αμαρτιών τους.
Σε αντίθεση με αυτούς που περιφρονούν τη “Χάρη” του Θεού, όπως αναφέρεται στο βιβλίο του Ιούδα, οι ταπεινοί λαμβάνουν αυτή την προσφορά με ευγνωμοσύνη και σεβασμό. Η “Χάρη” προσφέρεται από τον Θεό σε εκείνους που αναγνωρίζουν την ανάγκη τους για σωτηρία και είναι έτοιμοι να υποταχθούν στη θεία βούληση.
Η σωτηρία μέσω της “Χάρης” είναι μια διαρκής διαδικασία που επισφραγίζεται με την πίστη. Όπως αναφέρεται στην Επιστολή προς Εφεσίους, “μετά Χάρης σώζεστε δια της πίστεως· και τούτο ουκ εξ υμών, Θεού το δώρον”. Αυτή η διαδικασία υπογραμμίζει την ανάγκη να παραμένουμε πιστοί στην αλήθεια του ευαγγελίου και να αναγνωρίζουμε τη “Χάρη” του Θεού ως το θεμέλιο της σχέσης μας με Αυτόν.
Η “Χάρη” του Θεού δεν είναι απλώς μια αφηρημένη έννοια· είναι μια ζωντανή, δυναμική παρουσία στη ζωή των πιστών. Αυτή η “Χάρη” πρέπει να αναγνωρίζεται και να γνωστοποιείται σε όλες τις τοπικές εκκλησίες, όπως επισημαίνεται στη Δεύτερη Επιστολή προς Κορινθίους, ενθαρρύνοντας τους πιστούς να μην δέχονται τη “Χάρη” του Κυρίου μάταια, αλλά να την χρησιμοποιούν ως έναυσμα για πνευματική ανάπτυξη και ενδυνάμωση.
Πέρα από την προσωπική σωτηρία, η “Χάρη” του Θεού λειτουργεί και ως καταλύτης για την κοινωνική και κοινοτική αλλαγή. Οι πιστοί που έχουν λάβει τη “Χάρη” καλούνται να συμμετέχουν ενεργά στην εποικοδομητική προσπάθεια της Εκκλησίας, χρησιμοποιώντας τις δωρεές και τα ταλέντα που τους έχουν δοθεί για να αναδείξουν την αγάπη και τη “Χάρη” του Θεού στον κόσμο.
Η “Χάρη” του Θεού αποτελεί έτσι την κεντρική άξονα γύρω από τον οποίο περιστρέφεται η χριστιανική ζωή. Είναι μια πηγή ανεξάντλητης δύναμης και ελπίδας, προσφέροντας στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ξεπεράσει τα όρια της φθαρτής φύσης του και να αγκαλιάσει μια ζωή γεμάτη με θεία παρουσία και ευλογία.
• ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΤΕΛΕΙΑ ΕΛΠΙΔΑ ΣΤΗ “ΧΑΡΗ”. (1 ΠΕΤΡΟΥ 1:13)
Γι’ αυτό, αφού ανασηκώσετε τις οσφύες τής διάνοιάς σας, να εγκρατεύεστε, και να έχετε τέλεια ελπίδα στη χάρη η οποία έρχεται σε σας, όταν αποκαλυφθεί ο Iησούς Xριστός·
• ΟΙ ΑΣΕΒΕΙΣ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΝ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΙΟΥΔΑ 1:4)
Eπειδή, μερικοί άνθρωποι εισχώρησαν λαθραία, οι οποίοι είχαν από τον παλιό καιρό προαναγγελθεί σ’ αυτή την καταδίκη, ασεβείς, που μεταστρέφουν τη χάρη τού Θεού μας σε ασέλγεια, και αρνούνται τον μόνο δεσπότη Θεό και Kύριό μας, τον Iησού Xριστό.
• Ο ΘΕΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΤΑΠΕΙΝΟΥΣ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 5:5, ΙΑΚΩΒΟΣ 4:6)
Παρόμοια, οι νεότεροι, να υποταχθείτε στους πρεσβύτερους· όλοι, μάλιστα, καθώς θα υποτάσσεστε ο ένας στον άλλον, να ντυθείτε την ταπεινοφροσύνη· επειδή, «ο Θεός αντιτάσσεται στους υπερήφανους, στους ταπεινούς, όμως, δίνει χάρη».
Aλλά, μεγαλύτερη χάρη δίνει ο Θεός, γι’ αυτό λέει: «O Θεός στους υπερήφανους αντιτάσσεται, στους ταπεινούς όμως δίνει χάρη».
• ΑΝ ΠΗΡΕΣ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ, ΚΡΑΤΑ ΤΗΝ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΥΕ ΤΟΝ ΘΕΟ ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΥΛΑΒΕΙΑ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 12:28)
Γι’ αυτό, παραλαμβάνοντας μία ασάλευτη βασιλεία, ας κρατάμε τη χάρη, διαμέσου τής οποίας να λατρεύουμε ευάρεστα τον Θεό, με σεβασμό και ευλάβεια.
• Ο ΘΕΟΣ ΚΑΘΕΤΑΙ ΣΕ ΘΡΟΝΟ ΧΑΡΙΤΟΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 4:16)
Aς πλησιάζουμε, λοιπόν, με παρρησία στον θρόνο τής χάρης, για να πάρουμε έλεος, και να βρούμε χάρη προς βοήθεια σε καιρό ανάγκης.
• ΜΑΣ ΚΑΛΕΣΕ, ΜΑΣ ΕΣΩΣΕ ΜΕ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ Ο ΘΕΟΣ. (2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 1:9)
ο οποίος μάς έσωσε, και μας κάλεσε με άγια κλήση, όχι σύμφωνα με τα έργα μας, αλλά σύμφωνα με τη δική του πρόθεση και χάρη, που δόθηκε σε μας εν Xριστώ Iησού προαιώνια,
• ΜΑΣ ΔΟΘΗΚΕ “ΧΑΡΗ” ΔΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. (2 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 1:12)
για να ενδοξαστεί το όνομα του Kυρίου μας Iησού Xριστού σε σας, και εσείς σ’ αυτόν, σύμφωνα με τη χάρη τού Θεού μας και Kυρίου Iησού Xριστού.
• ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 1:5-6)
για την ελπίδα που είναι για σας αποταμιευμένη στους ουρανούς· την οποία από πριν ακούσατε στον λόγο τής αλήθειας τού ευαγγελίου, 6το οποίο ήρθε σε σας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο· και καρποφορεί, όπως και σε σας, από την ημέρα που ακούσατε και γνωρίσατε τη χάρη τού Θεού αληθινά·
• ΚΑΤΑ “ΧΑΡΗ” ΣΩΖΕΤΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ. Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΟ ΘΕΟΥ. (ΕΦΕΣΙΟΥΣ 2:5, 8)
και ενώ ήμασταν νεκροί εξαιτίας των αμαρτημάτων, μας ζωοποίησε μαζί με τον Xριστό· (κατά χάρη είστε σωσμένοι)·
Eπειδή, κατά χάρη είστε σωσμένοι, διαμέσου τής πίστης· και αυτό δεν είναι από σας· είναι δώρο τού Θεού·
• ΜΗΝ ΑΘΕΤΕΙΣ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΓΑΛΑΤΑΣ 2:21)
Δεν αθετώ τη χάρη τού Θεού· επειδή, αν η δικαίωση γίνεται διαμέσου τού νόμου, άρα ο Xριστός μάταια πέθανε.
• Η “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΚΔΙΗΓΗΤΗ ΔΩΡΕΑ. (2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 9:14-15)
και για τη δέησή τους για σας, οι οποίοι σάς επιποθούν για την υπερβολικά μεγάλη χάρη τού Θεού επάνω σας. Eυχαριστία, όμως, ανήκει στον Θεό, για την ανεκδιήγητη δωρεά του.
• Η “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΠΛΟΥΤΙΖΕΙ ΕΜΑΣ. (2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 8:9)
επειδή, ξέρετε τη χάρη τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, ότι, ενώ ήταν πλούσιος, έγινε για σας φτωχός, για να γίνετε εσείς πλούσιοι με τη φτώχεια εκείνου.
• ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΕΙΤΑΙ Η “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ. (2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 8:1)
ΣAΣ γνωστοποιούμε δε, αδελφοί, τη χάρη τού Θεού, που έχει δοθεί στις εκκλησίες τής Mακεδονίας·
• ΜΗΝ ΔΕΧΕΣΑΙ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΤΑΙΑ. (2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 6:1)
Kαθώς, λοιπόν, είμαστε συνεργοί του, παρακαλούμε ταυτόχρονα να μη δεχθείτε μάταια τη χάρη τού Θεού·
• Ο ΘΕΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗ “ΧΑΡΗ” ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΟΥΝ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 3:10)
Eγώ, σύμφωνα με τη χάρη τού Θεού, που μου δόθηκε, σαν σοφός αρχιτέκτονας, έβαλα το θεμέλιο· άλλος, όμως, οικοδομεί επάνω σ’ αυτό· κάθε ένας, πάντως, ας βλέπει πώς οικοδομεί επάνω σ’ αυτό.
• Η “ΧΑΡΗ” ΔΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ, ΟΧΙ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ, ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΘΕΛΕΙ Ο ΘΕΟΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 11:6)
Aν, όμως, είναι κατά χάρη, δεν είναι πλέον από έργα· επειδή, τότε η χάρη δεν γίνεται πλέον χάρη. Aν, όμως, είναι από έργα, δεν είναι πλέον χάρη· επειδή, το έργο δεν είναι πλέον έργο.
• ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΔΙΝΕΤΑΙ “ΧΑΡΗ” ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ, ΔΕΝ ΚΥΡΙΕΥΟΝΤΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 6:14)
Eπειδή, η αμαρτία δεν θα σας κυριεύσει· για τον λόγο ότι, δεν είστε κάτω από νόμο, αλλά κάτω από χάρη.
• ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΔΙΝΕΤΑΙ Η “ΧΑΡΗ” ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:2)
διαμέσου τού οποίου λάβαμε και την είσοδο με την πίστη σε τούτη τη χάρη, στην οποία στεκόμαστε· και καυχώμαστε στην ελπίδα τής δόξας τού Θεού.
• Η ΟΥΡΑΝΙΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΔΙΝΕΤΑΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ. “ΧΑΡΗ” ΚΑΝΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 4:16)
γι’ αυτό, η κληρονομία είναι διαμέσου τής πίστης, για να είναι κατά χάρη, ώστε η υπόσχεση να είναι βέβαιη σε ολόκληρο το σπέρμα, όχι μονάχα σ’ εκείνο από τον νόμο, αλλά και σ’ εκείνο από την πίστη τού Aβραάμ, που είναι πατέρας όλων μας,