Η υποκρισία, η απόκλιση μεταξύ του τι εκφράζουμε με τα λόγια μας και του τι πραγματικά πιστεύουμε ή νιώθουμε στην καρδιά μας, αποτελεί ένα βαθιά ριζωμένο ανθρώπινο ζήτημα που διαπερνά την ιστορία, τις κοινωνίες και τις πολιτισμικές ταυτότητες. Στον πυρήνα της χριστιανικής διδασκαλίας, η προτροπή να ζούμε με ακεραιότητα, εναρμονισμένοι με τις αρχές και τις αξίες που διακηρύσσουμε, αναδεικνύεται ως θεμελιώδης για την πνευματική μας ανάπτυξη και τη σχέση μας με τον Θεό.
Οι αναφορές στη Βίβλο αποκαλύπτουν με έμφαση τη σοβαρότητα με την οποία ο Θεός αντιμετωπίζει την υποκρισία και την αισχροκέρδεια. Η καρδιά, σύμφωνα με την Αγία Γραφή, αποτελεί το κέντρο της ανθρώπινης προσωπικότητας, των σκέψεων, των συναισθημάτων και της ηθικής διάστασης. Όταν οι λόγοι μας δεν αντανακλούν τις πραγματικές πεποιθήσεις ή τις καρδιακές μας τάσεις, δημιουργούμε ένα χάσμα ανάμεσα στον εαυτό μας και την αλήθεια, καθώς και ανάμεσα στον εαυτό μας και τον Θεό.
Η πρόκληση για ακεραιότητα και ενότητα μεταξύ καρδιάς και λόγου δεν είναι μόνο θεολογική αλλά και βαθιά πρακτική. Η ζωή με αισχροκέρδεια, με την καρδιά προσανατολισμένη στην απληστία και στην επιδίωξη ατομικού οφέλους εις βάρος των άλλων, αποτελεί άρνηση των βασικών χριστιανικών διδασκαλιών περί αγάπης, αλτρουισμού και θυσίας. Η εναρμόνιση της καρδιάς με τα λόγια και τις πράξεις μας δεν είναι απλά ένα ηθικό ιδανικό αλλά μια ζωτική πρακτική που αντικατοπτρίζει την πνευματική μας ωριμότητα και την αυθεντικότητα της πίστης μας.
Η εκκλησία και η πνευματική κοινότητα καλούνται να αποτελέσουν πεδία όπου η αυθεντικότητα, η διαφάνεια και η πνευματική ενότητα προωθούνται και υποστηρίζονται. Η ενθάρρυνση και η καθοδήγηση στον πνευματικό αγώνα κατά της υποκρισίας και της αισχροκέρδειας αποτελεί βασικό καθήκον των πνευματικών ηγετών και των μελών της κοινότητας.
Το να ζούμε με αλήθεια, να αναζητούμε την καθαρότητα της καρδιάς και να αντικατοπτρίζουμε την αγάπη και τη δικαιοσύνη του Θεού στις σχέσεις και τις πράξεις μας, απαιτεί συνεχή προσπάθεια, αυτογνωσία και τη χάρη του Θεού. Η δέσμευση στην αυθεντικότητα και στην πνευματική ακεραιότητα αποτελεί την οδό προς την αληθινή ελευθερία, την πνευματική ευημερία και τη βαθύτερη σχέση με τον Θεό. Μέσα από την προσήλωση σε αυτές τις αξίες, μπορούμε να ζήσουμε ζωές που αντανακλούν πραγματικά την αγάπη, την αλήθεια και τη δύναμη του Ευαγγελίου, προσφέροντας φως και ελπίδα στον κόσμο γύρω μας.
• ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΑΓΑΠΗ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ. (ΙΕΖΕΚΙΗΛ 33:31)
Kαι έρχονται σε σένα, καθώς συγκεντρώνεται ο λαός, και ο λαός μου κάθεται μπροστά σου, και ακούνε τα λόγια σου, αλλά δεν τα πράττουν· επειδή, με το στόμα τους δείχνουν πολλή αγάπη, η καρδιά τους, όμως, πηγαίνει πίσω από την αισχροκέρδειά τους.
• Η ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ. (ΗΣΑΙΑΣ 57:17)
Eίχα oργιστεί εξαιτίας τής ανoμίας τής αισχρoκέρδειάς τoυ, και τoν πάταξα· έκρυψα τo πρόσωπό μoυ, και oργίστηκα· αυτός, όμως, ακoλoύθησε με πείσμα τoν δρόμo τής καρδιάς τoυ.
• Η ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ ΑΦΑΝΙΖΕΙ ΨΥΧΕΣ. (ΙΕΖΕΚΙΗΛ 22:27)
Oι άρχοντές της είναι στο μέσον της, σαν λύκοι που αρπάζουν το θήραμα, για να ξεχύνουν αίμα, για να αφανίζουν ψυχές, για να αισχροκερδήσουν αισχροκέρδεια.
• Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΙ ΤΗΝ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ. (1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 3:3)
όχι μέθυσος, όχι πλήκτης, όχι αισχροκερδής· αλλά, επιεικής, άμαχος, αφιλάργυρος·
• Ο ΔΙΑΚΟΝΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΙ ΤΗΝ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ. (1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 3:8)
Tο ίδιο οι διάκονοι, πρέπει να είναι σεμνοί, όχι δίγλωσσοι, όχι δοσμένοι σε πολύ κρασί, όχι αισχροκερδείς,
• Ο ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ-ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΙ ΤΗΝ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ. (ΤΙΤΟΣ 1:7, 1 ΠΕΤΡΟΥ 5:2)
Eπειδή, ο επίσκοπος πρέπει να είναι χωρίς κατηγορία, ως οικονόμος τού Θεού· όχι αυθάδης, όχι οργίλος, όχι μέθυσος, όχι πλήκτης, όχι αισχροκερδής·
να ποιμάνετε το αναμεταξύ σας ποίμνιο του Θεού, επιβλέποντας όχι αναγκαστικά, αλλά εκούσια·
• ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΟΜΕΝΟΙ, ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΤΙΜΟΥΝ ΤΟΝ ΘΕΟ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΝ ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ. (ΜΑΤΘΑΙΟΣ 15:8)
«Aυτός ο λαός με πλησιάζει με το στόμα τους και με τιμά με τα χείλη· η καρδιά τους, όμως, απέχει μακριά από μένα·
• Ο ΘΕΟΣ ΘΕΛΕΙ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΝΑ ΠΙΣΤΕΨΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΝΑ ΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙ ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 10:10)
επειδή, με την καρδιά πιστεύει κάποιος προς δικαιοσύνη, και με το στόμα γίνεται ομολογία προς σωτηρία·
• ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΟΜΟΛΟΓΕΙΣ ΘΕΟ ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ, ΑΛΛΑ ΝΑ ΖΕΙΣ ΜΕ ΑΣΕΒΕΙΑ. (ΤΙΤΟΣ 1:13)
H μαρτυρία αυτή είναι αληθινή· για την οποία αιτία να τους ελέγχεις απότομα, για να υγιαίνουν στην πίστη·
• ΟΤΑΝ ΕΧΕΙΣ ΜΑΤΙΑ ΓΕΜΑΤΑ ΜΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΡΔΙΑ ΓΥΜΝΑΣΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΠΛΕΟΝΕΞΙΑ, ΤΟΤΕ ΔΗΛΩΝΕΙΣ ΟΤΙ ΕΙΣΑΙ ΕΚ ΤΟΥ ΠΟΝΗΡΟΥ. (2 ΠΕΤΡΟΥ 2:14, 1 ΙΩΑΝΝΗ 3:8)
έχουν μάτια γεμάτα από μοιχεία, και χωρίς να σταματούν από την αμαρτία· δελεάζουν αστήρικτες ψυχές, έχουν την καρδιά γυμνασμένη σε πλεονεξίες, είναι παιδιά κατάρας·
Aυτός που πράττει την αμαρτία είναι από τον διάβολο, επειδή ο διάβολος απαρχής αμαρτάνει. Γι’ αυτό φανερώθηκε ο Yιός τού Θεού, για να καταστρέψει τα έργα τού διαβόλου.
• ΟΤΑΝ Η “ΚΑΡΔΙΑ” ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΑ, ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΚΑΙ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΔΙΓΝΩΜΟΙ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 4:8)
Πλησιάστε στον Θεό, και θα πλησιάσει σε σας. Kαθαρίστε τα χέρια σας, αμαρτωλοί, και αγνίστε τις καρδιές, δίγνωμοι.
• ΜΟΝΟ Η ΚΑΘΑΡΗ ΚΑΡΔΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΙΛΟΞΕΝΗΣΕΙ ΑΓΑΠΗ ΘΕΟΥ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 1:22)
Aφού, λοιπόν, καθαρίσατε τις ψυχές σας με την υπακοή τής αλήθειας διαμέσου τού Πνεύματος, προς ανυπόκριτη φιλαδελφία, αγαπήστε ένθερμα ο ένας τον άλλον, από καθαρή καρδιά·
• ΜΟΝΟ Η ΚΑΘΑΡΗ ΚΑΡΔΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΕΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:22)
ας πλησιάζουμε με αληθινή καρδιά, με πληροφορία πίστης, έχοντας τις καρδιές μας καθαρισμένες από πονηρή συνείδηση,
• Ο ΘΕΟΣ ΒΛΕΠΕΙ ΑΝ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 8:10)
Eπειδή, αυτή είναι η διαθήκη που θα κάνω προς τον οίκο τού Iσραήλ ύστερα από τις ημέρες εκείνες, λέει ο Kύριος: Θα δώσω τούς νόμους μου στη διάνοιά τους, και θα τους γράψω επάνω στην καρδιά τους, και θα είμαι σ’ αυτούς Θεός, και αυτοί θα είναι σε μένα λαός.
• Ο ΘΕΟΣ ΒΛΕΠΕΙ ΤΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΣΟΥ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 4:12)
Eπειδή, ο λόγος τού Θεού είναι ζωντανός, και ενεργός, και κοφτερότερος περισσότερο από κάθε δίκοπη μάχαιρα, και εισχωρεί βαθιά, μέχρι διαίρεσης και της ψυχής και του πνεύματος, μέχρι τούς συνδέσμους και τους μυελούς, και διερευνάει τούς συλλογισμούς και τις έννοιες της καρδιάς.
• Ο ΘΕΟΣ ΒΛΕΠΕΙ ΑΝ Η ΚΑΡΔΙΑ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΝΗΡΗ ΚΑΙ ΑΣ ΛΕΝΕ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ ΑΓΑΠΗΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 3:12)
Προσέχετε, αδελφοί, να μη υπάρχει σε κανέναν από σας πονηρή καρδιά απιστίας, ώστε κάποιος να αποστατήσει από τον ζωντανό Θεό·