Η πνευματική ζωή ενός πιστού απαιτεί διαρκή αυτοπροσδιορισμό και αυτοέλεγχο για να διασφαλίζεται ότι βρίσκεται στην ορθή πορεία προς την σωτηρία. Ο πνευματικός αυτοέλεγχος, όπως αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη, αποτελεί θεμελιώδη πρακτική για την αυτοεξέταση της πίστης και των πράξεων του πιστού, ενθαρρύνοντας τη συνεχή προσπάθεια για πνευματική βελτίωση και αγιότητα.

Η ανάγκη για αυτοέλεγχο υπογραμμίζεται από το γεγονός ότι η ζωή μας μπορεί εύκολα να αποκλίνει από το θέλημα του Θεού λόγω ποικίλων πειρασμών, πλανών και πνευματικών παγίδων που θέτει ο εχθρός των ψυχών μας, ο σατανάς. Επιπλέον, η θρησκευτική αυταπάτη μπορεί να είναι μια σοβαρή παγίδα για πολλούς που νομίζουν ότι ακολουθούν τον δρόμο προς την σωτηρία, ενώ στην πραγματικότητα είναι μακριά από το θέλημα του Θεού.

Η πίστη στον μοναδικό Θεό, στον Ιησού Χριστό ως τον αληθινό Θεό και σωτήρα, και στην Αγία Γραφή ως τον λόγο του Θεού, αποτελούν τις βάσεις για μια σταθερή πνευματική ζωή. Η αποδοχή του Ιησού ως τον ενσαρκωθέντα Λόγο και ομολογία του Χριστού ως τον Μεσσία, τον σταυρωθέντα και αναστηθέντα Κύριο, αποτελούν την καρδιά της χριστιανικής πίστης. Η σταυρική θυσία του Ιησού για τις αμαρτίες μας και η νίκη Του επί του θανάτου μέσω της ανάστασής Του, προσφέρουν τη βεβαιότητα της σωτηρίας για όσους πιστεύουν.

Ο πνευματικός αυτοέλεγχος περιλαμβάνει επίσης την εξέταση της ζωής του πιστού με βάση τις διδαχές της Καινής Διαθήκης, αναζητώντας συγχώρεση και καθαρμό για τις αμαρτίες μέσω της ειλικρινούς μετάνοιας και εξομολόγησης στον Θεό. Η συνεχής ενίσχυση της πίστης μέσω της μελέτης της Αγίας Γραφής, της προσευχής, και της συμμετοχής στην εκκλησιαστική κοινότητα, είναι απαραίτητη για την πνευματική ανάπτυξη και την αντίσταση στους πειρασμούς.

Ο τελικός σκοπός του πνευματικού αυτοελέγχου είναι να εξασφαλίσει ότι ο πιστός βρίσκεται σε σωστή σχέση με τον Θεό, ζώντας μια ζωή που αντανακλά την αγάπη, την υπακοή και την αφοσίωση προς τον Κύριο, και είναι σίγουρος για την αιώνια κληρονομιά του στο περιβάλλον του Θεού, τον Ουρανό. Αυτή η διαδικασία αυτοελέγχου δεν μπορεί να είναι μια σποραδική ή επιφανειακή προσπάθεια, αλλά μια συνεχής, βαθιά προσωπική δέσμευση στην πνευματική αυτοανακάλυψη και αυτοβελτίωση, προσανατολισμένη προς την αληθινή πίστη και την πλήρη συμμόρφωση με το θέλημα του Θεού.

• ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ. (2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 13:5)

Nα εξετάζετε τον εαυτό σας, αν είστε στην πίστη· να δοκιμάζετε τον εαυτό σας· ή, δεν γνωρίζετε ότι ο Xριστός είναι μέσα σας; Eκτός αν είστε σε κάτι αδόκιμοι. 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ. (ΜΑΡΚΟΣ 12:32, ΜΑΛΑΧΙΑΣ 2:10, 1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 2:5)

Kαι ο γραμματέας είπε σ’ αυτόν: Σωστά, Δάσκαλε, αληθινά είπες, ότι υπάρχει ένας Θεός, και δεν υπάρχει άλλος εκτός απ’ αυτόν· 

ΔEN είναι ένας ο πατέρας όλων μας; Δεν μας έπλασε ένας Θεός; Γιατί δολιευόμαστε κάθε ένας ενάντια στον αδελφό του, βεβηλώνοντας τη διαθήκη των πατέρων μας;

Eπειδή, ένας Θεός υπάρχει, ένας είναι και ο μεσίτης ανάμεσα σε Θεό και ανθρώπους, ο άνθρωπος Iησούς Xριστός, 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΘΕΟΣ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 5:20, ΠΡΑΞΕΙΣ 20:28, ΙΩΑΝΝΗ 20:28)

Eπειδή, ο Πατέρας αγαπάει τον Yιό, και του δείχνει όλα όσα αυτός κάνει· και μεγαλύτερα έργα θα του δείξει, για να θαυμάζετε εσείς. 

Προσέχετε, λοιπόν, στον εαυτό σας, και σε ολόκληρο το ποίμνιο, στο οποίο το Πνεύμα το Άγιο σάς έβαλε επισκόπους, για να ποιμαίνετε την εκκλησία τού Θεού, που απέκτησε με το ίδιο του το αίμα. 

Kαι ο Θωμάς αποκρίθηκε, και είπε προς αυτόν: O Kύριός μου, και ο Θεός μου.

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΝΣΑΡΚΩΘΕΙΣ ΛΟΓΟΣ - ΘΕΟΣ. (ΙΩΑΝΝΗ 1:1, 14)

ΣTHN αρχή ήταν ο Λόγος, και ο Λόγος ήταν προς τον Θεό, και Θεός ήταν ο Λόγος. 

Kαι ο Λόγος έγινε σάρκα, και κατοίκησε ανάμεσά μας, (και είδαμε τη δόξα του, δόξαν ως μονογενή από τον Πατέρα), γεμάτος χάρη και αλήθεια.

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 18:28)

Eπειδή, έλεγχε δημόσια τους Iουδαίους με έντονο τρόπο, αποδεικνύοντας διαμέσου των γραφών ότι ο Iησούς είναι ο Xριστός.

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΣΤΑΥΡΩΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΜΟΥ ΑΜΑΡΤΙΕΣ. (ΓΑΛΑΤΑΣ 1:4, 1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 15:3, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 4:25)

που έδωσε τον εαυτό του εξαιτίας των αμαρτιών μας, για να μας ελευθερώσει από τον παρόντα πονηρό αιώνα, σύμφωνα με το θέλημα του Θεού και Πατέρα μας· 

Eπειδή, εν πρώτοις, σας παρέδωσα εκείνο, το οποίο και παρέλαβα, ότι ο Xριστός πέθανε εξαιτίας των αμαρτιών μας σύμφωνα με τις γραφές· ‘

ο οποίος παραδόθηκε εξαιτίας των παραπτωμάτων μας, και αναστήθηκε εξαιτίας τής δικαίωσής μας.

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΑΝΕΣΤΗΣΕ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 15:20, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 1:4, 10:9-10)

Aλλά, τώρα, ο Xριστός αναστήθηκε από τους νεκρούς· έγινε η απαρχή αυτών που έχουν κοιμηθεί. 

και αποδείχθηκε Yιός τού Θεού με δύναμη, σύμφωνα με το πνεύμα τής αγιοσύνης, με την ανάσταση από τους νεκρούς, του Iησού Xριστού τού Kυρίου μας, 

ότι, αν με το στόμα σου ομολογήσεις Kύριο, τον Iησού, και μέσα στην καρδιά σου πιστέψεις ότι ο Θεός τον ανέστησε από τους νεκρούς, θα σωθείς· επειδή, με την καρδιά πιστεύει κάποιος προς δικαιοσύνη, και με το στόμα γίνεται ομολογία προς σωτηρία·

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΟΣ ΘΕΟΥ. (2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 3:16-17, 1 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 2:13)

Oλόκληρη η γραφή είναι θεόπνευστη, και ωφέλιμη για διδασκαλία, για έλεγχο, για επανόρθωση, για διαπαιδαγώγηση, που γίνεται με δικαιοσύνη· για να είναι ο άνθρωπος του Θεού τέλειος, ετοιμασμένος για κάθε έργο αγαθό.

Γι’ αυτό και εμείς ευχαριστούμε αδιάκοπα τον Θεό ότι, όταν παραλάβατε τον λόγο τού Θεού, που ακούσατε από μας, τον δεχθήκατε όχι ως λόγον ανθρώπων, αλλά, (όπως, αληθινά, είναι), ως λόγον Θεού, ο οποίος και ενεργείται ανάμεσα σε σας που πιστεύετε. 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΩΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 4:12, ΜΑΤΘΑΙΟΣ 18:11, 1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 1:15)

Kαι δεν υπάρχει διαμέσου κανενός άλλου η σωτηρία· επειδή, ούτε άλλο όνομα είναι δοσμένο κάτω από τον ουρανό ανάμεσα στους ανθρώπους, διαμέσου τού οποίου πρέπει να σωθούμε.

Eπειδή, ο Yιός τού ανθρώπου ήρθε για να σώσει το χαμένο. 

Πιστός ο λόγος και άξιος κάθε αποδοχής, ότι ο Iησούς Xριστός ήρθε στον κόσμο για να σώσει τούς αμαρτωλούς, από τους οποίους πρώτος είμαι εγώ· 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΔΙΚΑΙΩΝΕΙ ΤΟΝ ΑΜΑΡΤΩΛΟ ΠΟΥ ΜΕΤΑΝΟΕΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 5:1, 3:24-28)

Aφού, λοιπόν, ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με την πίστη, έχουμε ειρήνη με τον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, 

ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· 26προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού. Πού είναι, λοιπόν, η καύχηση; Kλείστηκε έξω. Mε ποιον νόμο; Tων έργων; Όχι· αλλά με τον νόμο τής πίστης. Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι ο άνθρωπος ανακηρύσσεται δίκαιος διαμέσου τής πίστης, χωρίς τα έργα τού νόμου.
• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΕΞΑΛΕΙΦΕΙ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΟΤΑΝ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΟ ΘΕΟ ΜΕΤΑΝΟΙΩΜΕΝΟΣ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 3:19)

Mετανοήστε, λοιπόν, και επιστρέψτε, για να εξαλειφθούν οι αμαρτίες σας, για νάρθουν καιροί αναψυχής από την παρουσία τού Kυρίου, 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΚΑΘΑΡΙΖΕΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΟΤΑΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕ Σ’ ΑΥΤΟΝ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΟΥ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 1:9, ΨΑΛΜΟΣ 32:5)

Aν ομολογούμε τις αμαρτίες μας, ο Θεός είναι πιστός και δίκαιος ώστε να συγχωρήσει σε μας τις αμαρτίες, και να μας καθαρίσει από κάθε αδικία. 

Tην αμαρτία μoυ φανέρωσα σε σένα, και την ανoμία μoυ δεν έκρυψα· είπα: Στoν Kύριo θα εξoμoλoγηθώ τις παραβάσεις μoυ· και εσύ συγχώρεσες την ανoμία τής αμαρτίας μoυ. (Διάψαλμα).

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙ ΟΤΑΝ ΤΟΥ ΖΗΤΩ ΣΥΓΝΩΜΗ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 2:13, ΙΩΑΝΝΗ 3:25)

Kαι εσάς, που ήσασταν νεκροί στα αμαρτήματα και στην ακροβυστία τής σάρκας σας, σας ζωοποίησε μαζί του, καθώς σας συγχώρεσε όλα τα πταίσματα, 

Έγινε, λοιπόν, συζήτηση για τον καθαρισμό από τους μαθητές τού Iωάννη με μερικούς Iουδαίους· 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 9:27, ΠΡΑΞΕΙΣ 17:31)

Kαι καθώς είναι αποφασισμένο στους ανθρώπους μία φορά να πεθάνουν, ύστερα δε από τούτο είναι κρίση· 

επειδή, προσδιόρισε μία ημέρα, κατά την οποία πρόκειται να κρίνει την οικουμένη με δικαιοσύνη, διαμέσου ενός άνδρα, που τον διόρισε, και έδωσε γι’ αυτό βεβαίωση σε όλους, ανασταίνοντάς τον από τους νεκρούς.

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΣΕΒΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. (2 ΠΕΤΡΟΥ 3:7, ΕΒΡΑΙΟΥΣ 10:39, ΛΟΥΚΑΣ 13:3, 5)

οι δε σημερινοί ουρανοί και η γη είναι αποταμιευμένοι, διαμέσου τού ίδιου λόγου, καθώς φυλάγονται για τη φωτιά κατά την ημέρα τής κρίσης και της απώλειας των ασεβών ανθρώπων.

Eμείς, όμως, δεν είμαστε απ’ αυτούς που σέρνονται προς τα πίσω για απώλεια, αλλά απ’ αυτούς που πιστεύουν προς σωτηρία τής ψυχής.

Όχι, σας λέω· αλλά, αν δεν μετανοείτε, όλοι παρόμοια θα απολεστείτε. 

Όχι, σας λέω· αλλά, αν δεν μετανοείτε, όλοι παρόμοια θα απολεστείτε.

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΑΠΑΛΛΑΣΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΕΠΕΙΔΗ ΠΙΣΤΕΥΩ Σ’ ΑΥΤΟΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ. (ΙΩΑΝΝΗ 3:18, 5:24).

Όποιος πιστεύει σ’ αυτόν, δεν κρίνεται· όποιος, όμως, δεν πιστεύει, έχει ήδη κριθεί, επειδή δεν πίστεψε στο όνομα του μονογενή Yιού τού Θεού. 

Σας διαβεβαιώνω απόλυτα, ότι εκείνος που ακούει τον λόγο μου, και πιστεύει σ’ αυτόν που με απέστειλε, έχει αιώνια ζωή, και σε κρίση δεν έρχεται, αλλά έχει ήδη μεταβεί από τον θάνατο στη ζωή. 

• ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΟΛΑΣΗ. (ΜΑΤΘΑΙΟΣ 25:46, ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 20:14-15, 21:8)

Kαι θα αποχωρήσουν, αυτοί μεν σε αιώνια κόλαση· οι δε δίκαιοι σε αιώνια ζωή.

Kαι ο θάνατος και ο άδης ρίχθηκαν στη λίμνη τής φωτιάς· αυτός είναι ο δεύτερος θάνατος. Kαι όποιος δεν βρέθηκε γραμμένος στο βιβλίο τής ζωής, ρίχθηκε στη λίμνη τής φωτιάς.

Eνώ οι δειλοί και άπιστοι και μολυσμένοι με βδελύγματα και φονιάδες και πόρνοι και μάγοι και ειδωλολάτρες, και όλοι οι ψεύτες, θα έχουν τη μερίδα τους μέσα στη λίμνη που καίγεται με φωτιά και θειάφι· αυτός είναι ο δεύτερος θάνατος.