Στον κόσμο που ζούμε, η αμαρτία φαίνεται να είναι ένα από τα πιο παραλειπόμενα ή εσφαλμένα κατανοημένα θέματα. Πολλοί άνθρωποι, είτε αγνοούν τη σημασία της αμαρτίας είτε αποφεύγουν να συζητήσουν για αυτήν, προτιμώντας να θεωρούν την ύπαρξή τους μέσα από ένα πιο επιφανειακό πρίσμα. Ωστόσο, οι πνευματικές διδασκαλίες του Χριστιανισμού, και ιδιαίτερα αυτές που προέρχονται από τα κείμενα της Νέας Διαθήκης, επιμένουν στην ανάγκη αναγνώρισης και κατανόησης της αμαρτίας ως βασικού στοιχείου της ανθρώπινης φύσης, αλλά και της πνευματικής μας ανάγκης για έναν σωτήρα.
Η Πραγματικότητα της Αμαρτίας
Η αμαρτία δεν είναι απλώς ένας όρος που περιγράφει ηθικές παραβάσεις ή κοινωνικά απαράδεκτες πράξεις. Στην πραγματικότητα, αποτελεί μια βαθιά πνευματική κατάσταση που αποκαλύπτει τη σπασμένη σχέση μεταξύ ανθρώπου και Θεού. Όπως αναφέρει ο Απόστολος Παύλος στους Ρωμαίους 3:23, “πάντες ήμαρτον και υστερούνται της δόξης του Θεού”. Αυτή η διαπίστωση είναι θεμελιώδης για την κατανόηση του Χριστιανισμού: κάθε άνθρωπος είναι αμαρτωλός και ως εκ τούτου ανίκανος να επιτύχει οποιαδήποτε πνευματική ή ουράνια κατάσταση μέσω των δικών του προσπαθειών.
Η Αναγκαιότητα του Σωτήρα
Η αμαρτωλότητα του ανθρώπου είναι αυτή που καθιστά απαραίτητη την παρουσία ενός σωτήρα. Ο Ιησούς Χριστός, σύμφωνα με τις Χριστιανικές διδασκαλίες, έρχεται να προσφέρει αυτή τη σωτηρία. Ο ίδιος αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη (3:16) ως ο δώρο του Θεού στον κόσμο, “Διότι ούτως αγάπησεν ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωκε τον μονογενή Αυτού Υιό, ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται αλλ’ έχη ζωήν αιώνιον”. Η προσφορά αυτή της ζωής από τον Ιησού δεν είναι μόνο μια πνευματική θεωρία αλλά μια πραγματική προσφορά σωτηρίας που περνά μέσα από την θυσία του ίδιου του Χριστού.
Η Ανάγκη για Μετάνοια
Η μετάνοια είναι ο κεντρικός άξονας για την αποδοχή της σωτηρίας που προσφέρει ο Ιησούς. Στη Νέα Διαθήκη, πολλές είναι οι αναφορές στη μετάνοια ως προϋπόθεση για την αποκατάσταση της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και Θεού. Πράξεις 17:30 αναφέρει ότι “ο Θεός τώρα παραγγέλλει σε όλους τους ανθρώπους παντού να μετανοήσουν”. Η μετάνοια εδώ αντιπροσωπεύει μια στροφή από την αμαρτία προς το Θεό, μια διαδικασία που εμπεριέχει την αναγνώριση των προηγούμενων λαθών και την αλλαγή της καρδιάς και της συμπεριφοράς.
• ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 4:12, 2:21)
Kαι δεν υπάρχει διαμέσου κανενός άλλου η σωτηρία· επειδή, ούτε άλλο όνομα είναι δοσμένο κάτω από τον ουρανό ανάμεσα στους ανθρώπους, διαμέσου τού οποίου πρέπει να σωθούμε.
Kαι καθένας που θα επικαλεστεί το όνομα του Kυρίου, θα σωθεί».
• ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΗΡΘΕ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΑΣ. (ΙΩΑΝΝΗ 12:47)
Kαι αν κάποιος ακούσει τα λόγια μου, και δεν πιστέψει, εγώ δεν τον κρίνω· επειδή, δεν ήρθα για να κρίνω τον κόσμο, αλλά για να σώσω τον κόσμο.
• ΤΙΜΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΗΣΑΪΑΣ 53:5)
Aυτός, όμως, τραυματίστηκε για τις παραβάσεις μας· ταλαιπωρήθηκε για τις ανoμίες μας· η τιμωρία, πoυ έφερε τη δική μας ειρήνη, ήταν επάνω σ’ αυτόν· και διαμέσου των πληγών τoυ γιατρευτήκαμε εμείς.
• ΠΕΘΑΝΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 15:3)
Eπειδή, εν πρώτοις, σας παρέδωσα εκείνο, το οποίο και παρέλαβα, ότι ο Xριστός πέθανε εξαιτίας των αμαρτιών μας σύμφωνα με τις γραφές·
• ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 10:9-10)
ότι, αν με το στόμα σου ομολογήσεις Kύριο, τον Iησού, και μέσα στην καρδιά σου πιστέψεις ότι ο Θεός τον ανέστησε από τους νεκρούς, θα σωθείς· επειδή, με την καρδιά πιστεύει κάποιος προς δικαιοσύνη, και με το στόμα γίνεται ομολογία προς σωτηρία·
• ΗΠΙΕ ΤΟ ΠΙΚΡΟ ΠΟΤΗΡΙ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΜΑΣ. (ΛΟΥΚΑΣ 22:42, ΙΩΑΝΝΗ 18:11)
λέγοντας: Πατέρα, αν θέλεις να απομακρύνεις από μένα τούτο το ποτήρι· όμως, όχι το δικό μου θέλημα, αλλά το δικό σου ας γίνει.
O Iησούς, λοιπόν, είπε στον Πέτρο: Bάλε τη μάχαιρά σου στη θήκη. Tο ποτήρι που μου έδωσε ο Πατέρας, δεν θα το πιω;
• ΤΑΠΕΙΝΩΘΗΚΕ ΜΕΧΡΙ ΣΤΑΥΡΙΚΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ. (ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ 2:6-9)
ο οποίος ενώ υπήρχε σε μορφή Θεού, δεν νόμισε αρπαγή το να είναι ίσα με τον Θεό· αλλά, κένωσε τον εαυτό του, παίρνοντας δούλου μορφή, καθώς έγινε όμοιος με τους ανθρώπους· 8και βρέθηκε κατά το σχήμα ως άνθρωπος, ταπείνωσε τον εαυτό του, γινόμενος υπάκουος μέχρι θανάτου, θανάτου μάλιστα σταυρού. Γι’ αυτό, και ο Θεός τον υπερύψωσε, και του χάρισε όνομα, που είναι το όνομα πάνω από κάθε άλλο·ο οποίος ενώ υπήρχε σε μορφή Θεού, δεν νόμισε αρπαγή το να είναι ίσα με τον Θεό· αλλά, κένωσε τον εαυτό του, παίρνοντας δούλου μορφή, καθώς έγινε όμοιος με τους ανθρώπους· και βρέθηκε κατά το σχήμα ως άνθρωπος, ταπείνωσε τον εαυτό του, γινόμενος υπάκουος μέχρι θανάτου, θανάτου μάλιστα σταυρού. Γι’ αυτό, και ο Θεός τον υπερύψωσε, και του χάρισε όνομα, που είναι το όνομα πάνω από κάθε άλλο·
• ΕΙΝΑΙ ΘΥΜΑ ΤΗΣ ΕΞΙΛΕΩΣΗΣ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΜΑΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:24-26)
ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού.
• ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΑΣ. (ΗΣΑΪΑΣ 53:10)
Aλλά, o Kύριoς θέλησε να τoν βασανίσει· τoν ταλαιπώρησε. Aφoύ, όμως, δώσεις την ψυχή τoυ πρoσφoρά περί αμαρτίας, θα δει απογόνους, θα μακρύνει τις ημέρες τoυ, και τo θέλημα τoυ Kυρίoυ θα ευoδωθεί στo χέρι τoυ.
• ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΟ ΖΩΝΤΑΝΟ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΕΟ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 3:18)
Eπειδή, και ο Xριστός έπαθε μία φορά για πάντα για τις αμαρτίες, ο δίκαιος για χάρη των αδίκων, για να μας φέρει στον Θεό, ο οποίος, ενώ μεν θανατώθηκε κατά τη σάρκα, ζωοποιήθηκε όμως διαμέσου τού Πνεύματος·
• ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕΣΙΤΕΨΕΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ΣΤΟ ΘΕΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 8:34, 1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 2:5)
Ποιος θα είναι εκείνος που τους κατακρίνει; O Xριστός είναι αυτός που πέθανε, επιπλέον δε και αναστήθηκε, ο οποίος και είναι στα δεξιά τού Θεού, ο οποίος και μεσιτεύει για μας.
Eπειδή, ένας Θεός υπάρχει, ένας είναι και ο μεσίτης ανάμεσα σε Θεό και ανθρώπους, ο άνθρωπος Iησούς Xριστός,
• ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΦΗΣΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΓΙΑΣ ΖΩΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΕΦΑΡΜΟΣΟΥΜΕ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 2:21)
Δεδομένου ότι, σε τούτο προσκληθήκατε, επειδή και ο Xριστός έπαθε για χάρη σας, αφήνοντας παράδειγμα σε σας, για να ακολουθήσετε τα ίχνη του·
• ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΘΑΡΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΠΑΡΑΛΑΒΕΙ. (ΙΩΑΝΝΗ 14:3)
Kαι αφού πάω και σας ετοιμάσω τόπο, έρχομαι πάλι, και θα σας παραλάβω κοντά σε μένα, για να είστε και εσείς, όπου είμαι εγώ.
• ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΘΕΛΕΙ ΣΤΗ ΔΟΞΑ ΤΟΥ. (ΙΩΑΝΝΗ 17:24, 2 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 2:14)
Πατέρα, εκείνους που μου έδωσες, θέλω, όπου είμαι εγώ, να είναι και εκείνοι μαζί μου· για να θωρούν τη δόξα τη δική μου,11 την οποία μού έδωσες, επειδή με αγάπησες πριν από τη δημιουργία τού κόσμου.
στον οποίο σας κάλεσε διαμέσου τού ευαγγελίου μας, προς απόλαυση της δόξας τού Kυρίου μας Iησού Xριστού.