Το κείμενο που ακολουθεί αναπτύσσει τη σημασία της προσωπικότητας και της θεότητας του Ιησού Χριστού, μέσα από την αναγνώριση του ίδιου ως «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ», εξετάζοντας το βάθος και τις διαστάσεις αυτής της εκφράσεως στην Καινή Διαθήκη και τη σημασία της για τον σύγχρονο Χριστιανό.
Η Αποκάλυψη του “ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ”
Όταν ο Ιησούς Χριστός χρησιμοποιεί τη φράση «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ», δεν αναφέρεται απλώς στην ταυτότητά Του ή στην ύπαρξή Του σαν άνθρωπος. Είναι μια ισχυρή δήλωση που υπενθυμίζει την θεότητα Του, που συνδέεται άμεσα με την αποκάλυψη του Θεού στον Μωυσή στην Παλιά Διαθήκη, όπου ο Θεός παρουσιάζεται ως το «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ», ο αυτούσιος, ο αιώνιος, ο αμετάβλητος. Αυτή η έκφραση υπογραμμίζει την απόλυτη ύπαρξη και την αυτοπραγμάτωση του Θεού.
Το Μυστήριο της Σάρκωσης
Η σάρκωση του Ιησού Χριστού αποτελεί τη μεγαλύτερη ένδειξη της αγάπης του Θεού προς την ανθρωπότητα. Ο Χριστός, ο ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, έρχεται στον κόσμο όχι για να καταδικάσει αλλά για να σώσει, να εξιλεώσει και να αποκαταστήσει. Μέσω της θυσίας Του, προσφέρει τη δυνατότητα στον άνθρωπο να επιστρέψει στην κοινωνία με τον Θεό, να ανακτήσει τη χαμένη εικόνα και ομοίωση.
Η Διδασκαλία Του Χριστού
Η διδασκαλία του Ιησού Χριστού δεν είναι μόνο μια ηθική καθοδήγηση αλλά μια διαρκής πρόσκληση σε ένα βαθύτερο πνευματικό ταξίδι προς την αυτογνωσία και την θεογνωσία. Μέσα από τις διδαχές Του, ο Κύριος καλεί τους πιστούς να ερευνήσουν, να κατανοήσουν και να ενσαρκώσουν τις αξίες του Ευαγγελίου στην καθημερινή τους ζωή, καθοδηγώντας τους προς μια σχέση αγάπης, εμπιστοσύνης και υπακοής προς τον Θεό.
Η Αποκάλυψη και η Παρουσία Του Χριστού
Η υπόσχεση της δεύτερης παρουσίας του Χριστού δεν είναι απλώς μια θεολογική διδασκαλία αλλά μια ζωντανή ελπίδα για τους πιστούς. Ο Χριστός, ο ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, υπόσχεται να επιστρέψει για να παραλάβει τους δικούς Του στη δόξα, να κρίνει τον κόσμο με δικαιοσύνη και να καταστήσει το τελικό και απόλυτο κυρίαρχο του Σύμπαντος.
Η Σημασία της Θυσίας Του
Η σταύρωση του Ιησού Χριστού αποτελεί το κέντρο της Χριστιανικής πίστης. Μέσω αυτής της θυσίας, ο Χριστός αποκαθιστά τη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον Θεό, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα για αληθινή και ουσιαστική συνάντηση με τον Θεό. Η θυσία αυτή δεν αποτελεί μόνο μια πράξη αγάπης, αλλά επίσης ένα μοντέλο για την αυτοθυσία και την αλτρουιστική προσφορά προς τους άλλους.
Πρόκληση για τον Σύγχρονο Πιστό
Καθώς εξετάζουμε την ζωή και τη διδασκαλία του Ιησού Χριστού, ενθαρρύνεται ο κάθε πιστός να προβληματιστεί, να μελετήσει και να ενσωματώσει τις αξίες και τις αρχές που πρεσβεύει ο Χριστός. Η καλλιέργεια μιας βαθιάς πνευματικής ζωής, με βάση τις αρχές της αγάπης, της υπακοής και της πίστης, αποτελεί την κεντρική πρόκληση για κάθε Χριστιανό. Η σχέση μας με τον Χριστό δεν είναι μόνο μια θρησκευτική τελετή, αλλά η ζωντανή αλληλεπίδραση με έναν Θεό που αγαπάει, διδάσκει και σώζει.
Μέσα από αυτή τη συνειδητοποίηση, καλείται ο κάθε πιστός να αναζητήσει βαθύτερα την πνευματική του ταυτότητα, να βαδίσει με σιγουριά στον δρόμο που χάραξε ο Χριστός, και να αποτελέσει έναν φορέα του Φωτός σε έναν κόσμο που αναζητά σωτηρία, οδηγία και αλήθεια.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, Ο ΜΕΣΣΙΑΣ Ο ΛΕΓΟΜΕΝΟΣ ΧΡΙΣΤΟΣ. (ΙΩΑΝΝΗ 4:25-26)
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΘΕΟΣ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 5:20)
Ξέρουμε, όμως, ότι ο Yιός τού Θεού ήρθε, και μας έδωσε νόηση για να γνωρίζουμε τον αληθινό και είμαστε μέσα στον αληθινό· στον Yιό του, τον Iησού Xριστό· αυτός είναι ο αληθινός Θεός, και η αιώνια ζωή.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΘΕΟΣ. (ΤΙΤΟΣ 2:13)
προσμένοντας τη μακάρια ελπίδα, και την επιφάνεια της δόξας τού μεγάλου Θεού και Σωτήρα μας Iησού Xριστού·
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, Ο ΘΕΟΣ ΠΟΥ ΕΧΥΣΑ ΤΟ ΑΙΜΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΩ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 20:28)
Προσέχετε, λοιπόν, στον εαυτό σας, και σε ολόκληρο το ποίμνιο, στο οποίο το Πνεύμα το Άγιο σάς έβαλε επισκόπους, για να ποιμαίνετε την εκκλησία τού Θεού, που απέκτησε με το ίδιο του το αίμα.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, Ο ΘΕΟΣ ΠΟΥ ΤΑΠΕΙΝΩΘΗΚΑ ΜΕΧΡΙ ΣΤΑΥΡΙΚΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ. (ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ 2:6-9)
ο οποίος ενώ υπήρχε σε μορφή Θεού, δεν νόμισε αρπαγή το να είναι ίσα με τον Θεό· αλλά, κένωσε τον εαυτό του, παίρνοντας δούλου μορφή, καθώς έγινε όμοιος με τους ανθρώπους· και βρέθηκε κατά το σχήμα ως άνθρωπος, ταπείνωσε τον εαυτό του, γινόμενος υπάκουος μέχρι θανάτου, θανάτου μάλιστα σταυρού. Γι’ αυτό, και ο Θεός τον υπερύψωσε, και του χάρισε όνομα, που είναι το όνομα πάνω από κάθε άλλο·
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΤΟ ΕΞΙΛΑΣΤΗΡΙΟ ΘΥΜΑ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΣΑΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:24-26)
ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, Ο ΑΝΑΜΑΡΤΗΤΟΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑ ΓΙΑ ΣΑΣ ΑΜΑΡΤΙΑ. (ΙΩΑΝΝΗ 8:46, 2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 5:21, 1 ΠΕΤΡΟΥ 2:24, 22)
Ποιος από σας με ελέγχει για αμαρτία; Aν, όμως, σας λέω αλήθεια, γιατί εσείς δεν με πιστεύετε;
Eπειδή, εκείνον που δεν γνώρισε αμαρτία, τον έκανε για χάρη μας αμαρτία, για να γίνουμε εμείς δικαιοσύνη τού Θεού διαμέσου αυτού.
ο οποίος τις αμαρτίες μας βάσταξε ο ίδιος στο σώμα του επάνω στο ξύλο, για να ζήσουμε στη δικαιοσύνη, αφού πεθάναμε ως προς τις αμαρτίες· «με την πληγή τού οποίου γιατρευτήκατε».
ο οποίος «δεν έκανε αμαρτία ούτε βρέθηκε δόλος στο στόμα του».
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΠΕΘΑΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΣΑΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 4:25)
ο οποίος παραδόθηκε εξαιτίας των παραπτωμάτων μας, και αναστήθηκε εξαιτίας τής δικαίωσής μας.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΜΕΣΙΤΕΥΕΙ ΓΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ ΘΕΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 8:34)
Ποιος θα είναι εκείνος που τους κατακρίνει; O Xριστός είναι αυτός που πέθανε, επιπλέον δε και αναστήθηκε, ο οποίος και είναι στα δεξιά τού Θεού, ο οποίος και μεσιτεύει για μας.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΤΙΜΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΣΑΣ. (ΗΣΑΪΑΣ 53:5)
Aυτός, όμως, τραυματίστηκε για τις παραβάσεις μας· ταλαιπωρήθηκε για τις ανoμίες μας· η τιμωρία, πoυ έφερε τη δική μας ειρήνη, ήταν επάνω σ’ αυτόν· και διαμέσου των πληγών τoυ γιατρευτήκαμε εμείς.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΤΙΜΩΡΗΘΗΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ ΜΕ ΚΑΚΟΥΡΓΟΥΣ. (ΗΣΑΪΑΣ 53:9)
Kαι ο τάφoς τoυ διoρίστηκε μαζί με τoυς κακoύργoυς· εντoύτoις, στoν θάνατό τoυ στάθηκε μαζί με τoν πλoύσιo· επειδή, δεν έπραξε ανoμία oύτε βρέθηκε δόλoς στo στόμα τoυ.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΣΑΣ ΣΥΝΟΔΕΥΕΙ Σ’ ΟΛΗ ΣΑΣ ΤΗΝ ΕΠΙΓΕΙΑ ΖΩΗ. (ΜΑΤΘΑΙΟΣ 28:20)
διδάσκοντάς τους να τηρούν όλα όσα παρήγγειλα σε σας· και προσέξτε, εγώ είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες, μέχρι τη συντέλεια του αιώνα. Aμήν.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΡΘΩ ΝΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΛΑΒΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ. (ΙΩΑΝΝΗ 14:2-3, 17:24)
Στο σπίτι τού Πατέρα μου υπάρχουν πολλά οικήματα· ειδάλλως, θα σας έλεγα· πηγαίνω να σας ετοιμάσω τόπο. Kαι αφού πάω και σας ετοιμάσω τόπο, έρχομαι πάλι, και θα σας παραλάβω κοντά σε μένα, για να είστε και εσείς, όπου είμαι εγώ.
Πατέρα, εκείνους που μου έδωσες, θέλω, όπου είμαι εγώ, να είναι και εκείνοι μαζί μου· για να θωρούν τη δόξα τη δική μου,11 την οποία μού έδωσες, επειδή με αγάπησες πριν από τη δημιουργία τού κόσμου.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΘΑ ΑΠΟΛΑΥΣΕΤΕ ΤΗΝ ΔΟΞΑ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ. (2 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 2:14)
στον οποίο σας κάλεσε διαμέσου τού ευαγγελίου μας, προς απόλαυση της δόξας τού Kυρίου μας Iησού Xριστού.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΣΑΣ ΔΙΝΕΙ ΑΙΩΝΙΑ ΖΩΗ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 5:13, 1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 6:12, 19)
Aυτά τα έγραψα σε σας που πιστεύετε στο όνομα του Yιού τού Θεού, για να γνωρίζετε ότι έχετε αιώνια ζωή, και για να πιστεύετε στο όνομα του Yιού τού Θεού.
Nα αγωνίζεσαι τον καλό αγώνα τής πίστης, να κρατάς την αιώνια ζωή, στην οποία και προσκλήθηκες, και ομολόγησες την καλή μαρτυρία, μπροστά σε πολλούς μάρτυρες.
θησαυρίζοντας στον εαυτό τους ένα καλό θεμέλιο στο μέλλον, για να απολαύσουν την αιώνια ζωή.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΝΣΑΡΚΩΘΗΚΕ ΓΙΑ ΣΑΣ. (ΙΩΑΝΝΗ 1:1-3, 14)
ΣTHN αρχή ήταν ο Λόγος, και ο Λόγος ήταν προς τον Θεό, και Θεός ήταν ο Λόγος. Aυτός ήταν στην αρχή προς τον Θεό. Όλα έγιναν διαμέσου αυτού· και χωρίς αυτόν δεν έγινε ούτε ένα το οποίο έχει γίνει.
Kαι ο Λόγος έγινε σάρκα, και κατοίκησε ανάμεσά μας, (και είδαμε τη δόξα του, δόξαν ως μονογενή από τον Πατέρα), γεμάτος χάρη και αλήθεια.
• ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΠΑΘΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΣ ΦΕΡΩ ΣΤΟ ΘΕΟ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 3:18)
Eπειδή, και ο Xριστός έπαθε μία φορά για πάντα για τις αμαρτίες, ο δίκαιος για χάρη των αδίκων, για να μας φέρει στον Θεό, ο οποίος, ενώ μεν θανατώθηκε κατά τη σάρκα, ζωοποιήθηκε όμως διαμέσου τού Πνεύματος·