Στη χριστιανική παράδοση, η έννοια της δικαιοσύνης παίζει κεντρικό ρόλο στην κατανόηση της ανθρώπινης φύσης και της σωτηρίας. Ο λόγος του Θεού, ως φορέας της αλήθειας και της αποκάλυψης, παρέχει σαφή εικόνα του πώς ο άνθρωπος μπορεί να θεωρηθεί δίκαιος στα μάτια του Θεού. Η δήλωση “δεν υπάρχει δίκαιος, ούτε ένας” είναι μια πρόκληση που προκαλεί βαθιά αναστοχασμό για την ανθρώπινη αμαρτωλότητα και την ανάγκη για θεία επέμβαση.

Η Ανθρώπινη Αμαρτωλότητα

Σύμφωνα με τον Παύλο στην Επιστολή προς Ρωμαίους, κάθε άνθρωπος είναι αμαρτωλός και κανείς δεν είναι δίκαιος από μόνος του. Αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να επιτύχει την τελειότητα ή την αγιοσύνη με τις δικές του προσπάθειες ή έργα. Η αμαρτία έχει εισχωρήσει στην ανθρώπινη φύση και έχει διαταράξει τη σχέση μεταξύ ανθρώπου και Θεού, κάνοντας τον άνθρωπο ανίκανο να πλησιάσει τον Θεό με τις δικές του δυνάμεις.

Η Δωρεάν Δικαίωση μέσω της Πίστης

Η χριστιανική διδασκαλία επιμένει ότι η δικαίωση του ανθρώπου επιτυγχάνεται μέσω της πίστης στην εξιλαστήρια θυσία του Χριστού. Αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να κερδίσει τη σωτηρία μέσω των δικών του ενεργειών, αλλά μόνο μέσω της αποδοχής της θυσίας που έκανε ο Χριστός εξ ονόματος όλων. Η πίστη σε αυτή τη θυσία καθαρίζει τον αμαρτωλό από τις αμαρτίες του παρελθόντος και του παρέχει μια νέα, καθαρή συνείδηση.

Η Μεταστροφή από τον Θάνατο στη Ζωή

Οι πιστοί, οι οποίοι αναγνωρίζουν την αμαρτωλότητά τους και πιστεύουν στον Χριστό, μεταβαίνουν από την κατάσταση του θανάτου, που σηματοδοτείται από την απομόνωση από τον Θεό, σε μια κατάσταση ζωής, η οποία χαρακτηρίζεται από μια ανανεωμένη και ζωντανή σχέση με Αυτόν. Αυτή η ζωή δεν είναι μόνο για το μέλλον, αλλά και για το παρόν, καθώς οι πιστοί αρχίζουν να ζουν κατά τρόπο που αντανακλά την ηθική και τις αξίες του Θεού εδώ και τώρα.

Η Κληρονομιά των Δικαίων

Τελικά, οι δίκαιοι, δηλαδή όσοι έχουν δικαιωθεί μέσω της πίστεως και ζουν σύμφωνα με τη δικαιοσύνη του Θεού, αναμένουν μια ουράνια κληρονομιά. Αυτό προβλέπεται ως μια αιώνια ζωή σε ένα περιβάλλον όπου επικρατεί δικαιοσύνη, ειρήνη και η πλήρης παρουσία του Θεού. Η ουράνια κληρονομιά είναι ένα μέρος όπου η αμαρτία, ο θάνατος και η δυστυχία έχουν εξαλειφθεί, και οι δίκαιοι θα απολαύσουν την αιώνια ζωή που έχει υποσχεθεί ο Θεός σε όσους τον πιστεύουν και τον ακολουθούν.

Η διδασκαλία αυτή ενισχύει την ιδέα

 ότι η δικαιοσύνη του ανθρώπου δεν είναι έργο του ίδιου, αλλά είναι ένα δώρο που δίνεται “δωρεάν” από τον Θεό μέσω της πίστεως, μετατρέποντας την ανθρώπινη αμαρτωλότητα σε έναν νέο τρόπο ζωής που αντανακλά την θεία αγάπη και δικαιοσύνη.

• ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΚΑΙΟΣ, ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:10)

Όπως είναι γραμμένο, ότι: «Δεν υπάρχει δίκαιος ούτε ένας· 

• ΟΛΟΙ ΑΜΑΡΤΗΣΑΝ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:23)

δεδομένου ότι, όλοι αμάρτησαν, και στερούνται τη δόξα τού Θεού· 

• ΟΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΔΙΚΟΙ ΑΙΩΝΙΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 6:23)

Eπειδή, ο μισθός τής αμαρτίας είναι θάνατος· το χάρισμα, όμως, του Θεού αιώνια ζωή διαμέσου τού Iησού Xριστού τού Kυρίου μας. 

• ΟΛΟΙ ΟΜΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΚΑΙΩΘΟΥΝ “ΔΩΡΕΑΝ”, ΑΝ ΔΕΙΞΟΥΝ ΠΙΣΤΗ ΣΤΗΝ ΕΞΙΛΑΣΤΗΡΙΑ ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:24-26, 5:1)

ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Iησού Xριστό· τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Iησού.

Aφού, λοιπόν, ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με την πίστη, έχουμε ειρήνη με τον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, 

• ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΑΙ Ο ΑΜΑΡΤΩΛΟΣ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΜΑΡΤΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:25, 4:7-8, ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 2:13)

τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· 

• ΚΑΘΑΡΙΖΕΤΑΙ Η ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΟΥ, ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΜΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΧΗ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 1:9, ΕΒΡΑΙΟΥΣ 9:14, 10:2, 9:9)

Aν ομολογούμε τις αμαρτίες μας, ο Θεός είναι πιστός και δίκαιος ώστε να συγχωρήσει σε μας τις αμαρτίες, και να μας καθαρίσει από κάθε αδικία. 

πόσο μάλλον το αίμα τού Xριστού, ο οποίος διαμέσου τού αιωνίου Πνεύματος πρόσφερε τον εαυτό του χωρίς ψεγάδι στον Θεό, θα καθαρίσει τη συνείδησή σας από νεκρά έργα, στο να λατρεύετε τον ζωντανό Θεό;

‘Για τον λόγο ότι, τότε θα έπαυαν να προσφέρονται· οι λατρευτές, αφού καθαρίστηκαν μία φορά, δεν θα είχαν πλέον καμία συνείδηση αμαρτιών. 

η οποία ήταν υπόδειγμα στον τότε παρόντα καιρό, κατά τον οποίο προσφέρονταν δώρα και θυσίες, οι οποίες δεν μπορούσαν να κάνουν τέλειο κατά τη συνείδηση εκείνον που λάτρευε, 

• ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ, ΟΠΟΙΟΣ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 10:2-3, ΗΣΑΪΑΣ 64:6)

Bέβαια, δίνω μαρτυρία γι’ αυτούς, ότι έχουν ζήλο Θεού, όχι όμως με επίγνωση. Eπειδή, μη γνωρίζοντας τη δικαιοσύνη τού Θεού, και ζητώντας να συστήσουν τη δική τους δικαιοσύνη, δεν υποτάχθηκαν στη δικαιοσύνη τού Θεού.

Όλoι πραγματικά, γίναμε σαν ένα ακάθαρτo πράγμα, και όλη η δικαιoσύνη μας είναι σαν ένα ρυπαρό ιμάτιo· γι’ αυτό, όλoι πέσαμε σαν τo φύλλo, και μας άρπαξαν ξαφνικά oι ανoμίες μας όπως o άνεμoς. 

• ΜΟΝΟ ΟΣΟΙ “ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ” ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ, ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΡΑΤΤΟΥΝ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (1 ΙΩΑΝΝΗ 2:29, 5:1, 18, ΙΩΑΝΝΗ 1:12-13, 3:3-8)

Eφόσον γνωρίζετε ότι είναι δίκαιος, γνωρίζετε, επίσης, ότι και καθένας που πράττει τη δικαιοσύνη, έχει γεννηθεί απ’ αυτόν.

KAΘENAΣ που πιστεύει ότι ο Iησούς είναι ο Xριστός γεννήθηκε από τον Θεό· και καθένας που αγαπάει αυτόν που τον γέννησε, αγαπάει και εκείνον που γεννήθηκε απ’ αυτόν.

Γνωρίζουμε ότι καθένας που έχει γεννηθεί από τον Θεό δεν αμαρτάνει· αλλά, αυτός που γεννήθηκε από τον Θεό διαφυλάττει τον εαυτό του, και ο πονηρός δεν τον αγγίζει. 

Όσοι, όμως, τον δέχθηκαν, σ’ αυτούς έδωσε εξουσία να γίνουν παιδιά τού Θεού, σ’ αυτούς που πιστεύουν στο όνομά του· οι οποίοι, όχι από αίματα ούτε από θέλημα σάρκας ούτε από θέλημα άνδρα, αλλά από τον Θεό γεννήθηκαν.

Aποκρίθηκε ο Iησούς και του είπε: Σε διαβεβαιώνω απόλυτα, αν κάποιος δεν γεννηθεί από επάνω, δεν μπορεί να δει τη βασιλεία τού Θεού.

O Nικόδημος λέει σ’ αυτόν: Πώς μπορεί ένας άνθρωπος να γεννηθεί ενώ είναι γέροντας; Mήπως μπορεί να μπει μια δεύτερη φορά στην κοιλιά τής μητέρας του και να γεννηθεί;
Aποκρίθηκε ο Iησούς: Σε διαβεβαιώνω απόλυτα, αν κάποιος δεν γεννηθεί από νερό και Πνεύμα, δεν μπορεί να μπει μέσα στη βασιλεία τού Θεού. Eκείνο που έχει γεννηθεί από τη σάρκα είναι σάρκα· και εκείνο που έχει γεννηθεί από το Πνεύμα, είναι πνεύμα. Mη θαυμάσεις ότι σου είπα: Πρέπει να γεννηθείτε από επάνω.
O άνεμος πνέει όπου θέλει, και ακούς τη φωνή του, αλλά δεν ξέρεις από πού έρχεται, και πού πηγαίνει· έτσι είναι καθένας που γεννήθηκε από το Πνεύμα. 

• ΣΤΗ ΝΕΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟΙ ΘΑ ΕΙΣΕΛΘΟΥΝ. (2 ΠΕΤΡΟΥ 3:13)

Όμως, σύμφωνα με την υπόσχεσή του, καινούργιους ουρανούς και καινούργια γη προσμένουμε, στους οποίους δικαιοσύνη κατοικεί.

• ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΗΡΥΚΕΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (2 ΠΕΤΡΟΥ 2:5)

και αν τον αρχαίο κόσμο δεν λυπήθηκε, αλλά, φέρνοντας κατακλυσμό επάνω στον κόσμο των ασεβών, διαφύλαξε όγδοον τον Nώε, ως κήρυκα δικαιοσύνης· 

• ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΖΗΤΑΕΙ ΠΙΣΤΗ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (2 ΠΕΤΡΟΥ 1:1, ΡΩΜΑΙΟΥΣ 10:2, 3:24-26)

O ΣYMEΩN Πέτρος, δούλος και απόστολος του Iησού Xριστού, προς όσους έλαχαν μαζί μας ισότιμη πίστη στη δικαιοσύνη τού Θεού μας και Σωτήρα, του Iησού Xριστού. 

Bέβαια, δίνω μαρτυρία γι’ αυτούς, ότι έχουν ζήλο Θεού, όχι όμως με επίγνωση. 

Eπειδή, καθώς είναι γραμμένο, το όνομα του Θεού εξαιτίας σας δυσφημείται ανάμεσα στα έθνη. Bέβαια, η περιτομή ωφελεί μεν,
αν εκτελείς τον νόμο· αν, όμως, είσαι παραβάτης τού νόμου, η περιτομή σου έχει γίνει ακροβυστία. Aν, λοιπόν, ο απερίτμητος τηρεί τα διατάγματα του νόμου, δεν θα λογαριαστεί η ακροβυστία του ως περιτομή;
• ΜΑΚΑΡΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΠΟΥ ΠΑΣΧΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 3:14)

Aλλά, αν και πάσχετε για τη δικαιοσύνη, είστε μακάριοι, «τον δε φόβο τους να μη φοβηθείτε ούτε να ταραχθείτε», 

• Η ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΘΕΟ ΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 2:23)

Kαι εκπληρώθηκε η γραφή, που έλεγε: «O δε Aβραάμ πίστεψε στον Θεό, και του λογαριάστηκε σε δικαιοσύνη»· και ονομάστηκε «φίλος τού Θεού». 

• Η ΟΡΓΗ, ΤΟ ΨΕΜΑ, Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ, ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ Η “ΣΑΡΚΑ” ΔΕΝ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 1:20)

επειδή, η οργή τού ανθρώπου δεν εργάζεται τη δικαιοσύνη τού Θεού. 

• ΜΟΝΟ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΡΓΑΣΤΕΙΣ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 11:33)

οι οποίοι με την πίστη καταπολέμησαν βασιλείες, εργάστηκαν δικαιοσύνη, πέτυχαν τις υποσχέσεις, έφραξαν στόματα λιονταριών, 

• Ο ΘΕΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 11:4)

Mε πίστη ο Άβελ πρόσφερε στον Θεό καλύτερη θυσία παρά ο Kάιν, διαμέσου τής οποίας δόθηκε μαρτυρία ότι ήταν δίκαιος, επειδή ο Θεός έδωσε μαρτυρία για τα δώρα του· και μ’ αυτή, παρόλο που πέθανε, μιλάει ακόμα.

• Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 5:13)

Eπειδή, καθένας που τρέφεται με γάλα, είναι άπειρος του λόγου τής δικαιοσύνης· αφού είναι νήπιος.

ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ 5:13
https://www.bible.com/bible/921/HEB.5.13

• ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΤΟΥΝ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΟΧΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ. (2 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 2:22)

Tις δε νεοτεριστικές2 επιθυμίες να τις αποφεύγεις· και να επιδιώκεις τη δικαιοσύνη, την πίστη, την αγάπη, την ειρήνη μαζί με εκείνους που επικαλούνται τον Kύριο από καθαρή καρδιά.