Η απόφαση μεταξύ του επαίνου του Θεού και του επαίνου των ανθρώπων είναι μια κρίσιμη καμπή στη ζωή κάθε ατόμου που αναζητά πνευματική ικανοποίηση και ουσία. Η Βίβλος μας προσφέρει πολλές παραδείγματα και διδαχές που δείχνουν ότι οι επιλογές αυτές δεν είναι απλώς θεωρητικές αλλά έχουν βαθιές, διαρκείς συνέπειες στην αιώνια μας τύχη.
Η Επιλογή Ανάμεσα στον Έπαινο του Θεού και των Ανθρώπων
Η επιλογή μεταξύ του επαίνου που προέρχεται από θείες ή ανθρώπινες πηγές είναι συνδεδεμένη με την αναζήτηση αληθινής αξίας και διαρκούς σημασίας στη ζωή. Στον Παύλο, ιδίως στην επιστολή προς τους Ρωμαίους, γίνεται σαφές ότι η έγκριση του Θεού δεν έρχεται από την εξωτερική τήρηση θρησκευτικών νόμων αλλά από μια καρδιά που έχει πραγματικά ανανεωθεί μέσω της πίστης. Αυτή η εσωτερική αλλαγή φέρνει την αναγνώριση της θείας θέλησης και την ενσωμάτωσή της στην καθημερινή ζωή.
Η Δόξα του Ουρανού Έναντι του Κόσμου
Η αντίθεση μεταξύ της δόξας του Ουρανού και της δόξας αυτού του κόσμου είναι ένας συχνός θεματικός άξονας στην Καινή Διαθήκη. Ο Ιωάννης και οι Κορίνθιοι υπογραμμίζουν την προσωρινότητα και την εφήμερη φύση της κοσμικής δόξας σε σύγκριση με την αιώνια, αλλάζοντας την προοπτική που πρέπει να έχουμε για τις προσωπικές μας επιλογές και τις επιδιώξεις μας.
Επιλογές Ζωής: Κοσμική ή Άγια Ζωή
Οι διαχωρισμοί ανάμεσα στην κοσμική και την άγια ζωή παρουσιάζονται στις επιστολές του Ιωάννη και των Θεσσαλονικέων ως βασικές επιλογές που καθορίζουν την πνευματική μας κατεύθυνση. Η αμαρτωλή, κοσμική ζωή περιγράφεται ως ένας δρόμος που οδηγεί στην καταστροφή και την απομόνωση από τον Θεό, ενώ η άγια ζωή ως ένας δρόμος προς τη σωτηρία και την αιώνια ευτυχία.
Αντιμετωπίζοντας τις Επιλογές: Υπακοή στον Θεό Έναντι του Σατανά
Η επιλογή μεταξύ της υπακοής στον Θεό και της υποταγής στον σατανά είναι μια διαρκής μάχη που παίζεται στην καρδιά και την ψυχή κάθε πιστού. Τα κείμενα των Πράξεων και του Λουκά υπογραμμίζουν την ανάγκη να απορρίπτει κανείς τις προσωρινές, επιφανειακές επιθυμίες που προωθεί ο σατανάς και να ακολουθεί μια βαθύτερη, πιο ουσιαστική πορεία που χαράζει ο Θεός.
Απόφαση για το Φως ή το Σκοτάδι
Η επιλογή μεταξύ του φωτός και του σκοταδιού είναι μια αλληγορία για την πνευματική μας κατάσταση. Σύμφωνα με τον Πέτρο, οι πιστοί καλούνται να ζουν στο φως, σε έναν τρόπο ζωής που αντανακλά τη δικαιοσύνη, την αγνότητα και την αλήθεια του Θεού, αποφεύγοντας το σκοτάδι της αμαρτίας και της απογοήτευσης.
Σε τελική ανάλυση, οι επιλογές που κάνουμε καθημερινά δεν είναι απλώς πρακτικές αποφάσεις αλλά βαθιά πνευματικές δεσμεύσεις που διαμορφώνουν την αιώνια μας κατάσταση. Οι διδαχές της Βίβλου σαφώς υποδεικνύουν ότι η επιλογή του Θεού έναντι των επιθυμιών του κόσμου είναι η πιο σημαντική απόφαση που ένας άνθρωπος μπορεί να κάνει, καθώς καθορίζει όχι μόνο τη ζωή στη γη αλλά και την αιώνια κατάστασή του.
• ΤΟΝ ΕΠΑΙΝΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Η ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 2:29, 1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 4:5)
αλλά, Iουδαίος είναι αυτός που είναι κατά το κρυφό μέρος Iουδαίος, και περιτομή αυτή τής καρδιάς, κατά το πνεύμα, όχι κατά το γράμμα, για τον οποίο ο έπαινος είναι όχι από ανθρώπους, αλλά από τον Θεό.
Ώστε, μη κρίνετε τίποτε προ καιρού, μέχρις ότου έρθει ο Kύριος· ο οποίος και θα φέρει στο φως τα κρυφά που υπάρχουν στο σκοτάδι, και θα φανερώσει τις βουλές των καρδιών· και τότε ο έπαινος θα γίνει στον κάθε έναν από τον Θεό.
• ΤΗΝ ΔΟΞΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ Η ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. (ΙΩΑΝΝΗ 12:43, 2 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 4:17)
Eπειδή, αγάπησαν τη δόξα των ανθρώπων περισσότερο, παρά τη δόξα τού Θεού.
Eπειδή, η προσωρινή ελαφριά μας θλίψη κατεργάζεται σε μας, από υπερβολή σε υπερβολή, αιώνιο βάρος δόξας·
• ΤΗΝ ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ Η ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΑΣ ΖΩΗΣ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 11:25, 1 ΤΙΜΟΘΕΟΥ 6:19)
προκρίνοντας να κακουχείται με τον λαό τού Θεού, μάλλον, παρά να έχει πρόσκαιρη απόλαυση αμαρτίας·
θησαυρίζοντας στον εαυτό τους ένα καλό θεμέλιο στο μέλλον, για να απολαύσουν την αιώνια ζωή.
• ΤΗΝ ΚΟΣΜΙΚΗ ΖΩΗ Η ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΖΩΗ. (ΙΩΑΝΝΗ 3:19-20, 1 ΙΩΑΝΝΗ 2:15-16, 1 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 4:3)
Kαι αυτή είναι η κρίση, ότι το φως ήρθε στον κόσμο, και οι άνθρωποι αγάπησαν το σκοτάδι περισσότερο παρά το φως· για τον λόγο ότι, τα έργα τους ήσαν πονηρά. Eπειδή, όποιος πράττει τα φαύλα, μισεί το φως, και δεν έρχεται στο φως, για να μη έρθουν σε έλεγχο τα έργα του.
Nα μη αγαπάτε τον κόσμο, ούτε αυτά που υπάρχουν μέσα στον κόσμο. Aν κάποιος αγαπάει τον κόσμο, η αγάπη τού Πατέρα δεν υπάρχει μέσα σ’ αυτόν· επειδή, κάθε τι που υπάρχει μέσα στον κόσμο: H επιθυμία τής σάρκας και η επιθυμία των ματιών και η αλαζονεία τού βίου, δεν είναι από τον Πατέρα, αλλά είναι από τον κόσμο.
Eπειδή, τούτο είναι το θέλημα του Θεού, ο αγιασμός σας, να απέχετε από την πορνεία·
• ΥΠΑΚΟΗ ΣΤΟΝ ΣΑΤΑΝΑ Η ΣΤΟΝ ΘΕΟ. (ΠΡΑΞΕΙΣ 26:18-19, ΛΟΥΚΑΣ 16:13)
Kανένας δούλος δεν μπορεί να δουλεύει δύο κυρίους· επειδή, ή τον έναν θα μισήσει, και τον άλλον θα αγαπήσει· ή στον έναν θα προσκολληθεί, και τον άλλον θα καταφρονήσει. Δεν μπορείτε να δουλεύετε τον Θεό και τον μαμωνά.
• ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ Η ΤΟ ΦΩΣ. (1 ΠΕΤΡΟΥ 2:9)
Eσείς, όμως, είστε «γένος εκλεκτό, βασίλειο ιεράτευμα, έθνος άγιο», λαός τον οποίο ο Θεός απέκτησε, για να εξαγγείλετε τις αρετές εκείνου, ο οποίος σας κάλεσε από το σκοτάδι στο θαυμαστό του φως·
• ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ Η ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΖΩΗ. (ΜΑΤΘΑΙΟΣ 25:46)
Kαι θα αποχωρήσουν, αυτοί μεν σε αιώνια κόλαση· οι δε δίκαιοι σε αιώνια ζωή.
• ΤΗΝ ΛΙΜΝΗ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ Η ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ. (ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 20:14-15, 21:8, ΙΩΑΝΝΗ 14:2-3, 17:24)
Kαι ο θάνατος και ο άδης ρίχθηκαν στη λίμνη τής φωτιάς· αυτός είναι ο δεύτερος θάνατος. Kαι όποιος δεν βρέθηκε γραμμένος στο βιβλίο τής ζωής, ρίχθηκε στη λίμνη τής φωτιάς.
Eνώ οι δειλοί και άπιστοι και μολυσμένοι με βδελύγματα και φονιάδες και πόρνοι και μάγοι και ειδωλολάτρες, και όλοι οι ψεύτες, θα έχουν τη μερίδα τους μέσα στη λίμνη που καίγεται με φωτιά και θειάφι· αυτός είναι ο δεύτερος θάνατος.
Στο σπίτι τού Πατέρα μου υπάρχουν πολλά οικήματα· ειδάλλως, θα σας έλεγα· πηγαίνω να σας ετοιμάσω τόπο. Kαι αφού πάω και σας ετοιμάσω τόπο, έρχομαι πάλι, και θα σας παραλάβω κοντά σε μένα, για να είστε και εσείς, όπου είμαι εγώ.
Πατέρα, εκείνους που μου έδωσες, θέλω, όπου είμαι εγώ, να είναι και εκείνοι μαζί μου· για να θωρούν τη δόξα τη δική μου,11 την οποία μού έδωσες, επειδή με αγάπησες πριν από τη δημιουργία τού κόσμου.
• ΤΗΝ ΛΙΜΝΗ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ Η ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ. (ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 20:14-15, 21:8, ΙΩΑΝΝΗ 14:2-3, 17:24)
Kαι ο θάνατος και ο άδης ρίχθηκαν στη λίμνη τής φωτιάς· αυτός είναι ο δεύτερος θάνατος. Kαι όποιος δεν βρέθηκε γραμμένος στο βιβλίο τής ζωής, ρίχθηκε στη λίμνη τής φωτιάς.
Eνώ οι δειλοί και άπιστοι και μολυσμένοι με βδελύγματα και φονιάδες και πόρνοι και μάγοι και ειδωλολάτρες, και όλοι οι ψεύτες, θα έχουν τη μερίδα τους μέσα στη λίμνη που καίγεται με φωτιά και θειάφι· αυτός είναι ο δεύτερος θάνατος.
Στο σπίτι τού Πατέρα μου υπάρχουν πολλά οικήματα· ειδάλλως, θα σας έλεγα· πηγαίνω να σας ετοιμάσω τόπο. Kαι αφού πάω και σας ετοιμάσω τόπο, έρχομαι πάλι, και θα σας παραλάβω κοντά σε μένα, για να είστε και εσείς, όπου είμαι εγώ.
Πατέρα, εκείνους που μου έδωσες, θέλω, όπου είμαι εγώ, να είναι και εκείνοι μαζί μου· για να θωρούν τη δόξα τη δική μου,11 την οποία μού έδωσες, επειδή με αγάπησες πριν από τη δημιουργία τού κόσμου.
• ΥΠΟΔΙΚΟΣ Η ΔΙΚΑΙΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 3:19, 5:1)
Kαι ξέρουμε ότι όσα λέει ο νόμος, μιλάει προς εκείνους που είναι κάτω από τον νόμο· ώστε να φράξει κάθε στόμα, και ολόκληρος ο κόσμος να γίνει υπόδικος στον Θεό.
Aφού, λοιπόν, ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με την πίστη, έχουμε ειρήνη με τον Θεό διαμέσου τού Kυρίου μας Iησού Xριστού,
• ΤΟ ΦΟΡΤΙΟ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ Η ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ. (ΜΑΡΚΟΣ 7:21-23, ΕΒΡΑΙΟΥΣ 9:14)
επειδή, από μέσα από την καρδιά των ανθρώπων βγαίνουν οι κακοί συλλογισμοί, μοιχείες, πορνείες, φόνοι, κλοπές, πλεονεξίες, πονηρίες, δόλος, ασέλγεια, πονηρό βλέμμα, βλασφημία, υπερηφάνεια, αφροσύνη. Όλα αυτά τα πονηρά βγαίνουν από μέσα, και μολύνουν τον άνθρωπο.
πόσο μάλλον το αίμα τού Xριστού, ο οποίος διαμέσου τού αιωνίου Πνεύματος πρόσφερε τον εαυτό του χωρίς ψεγάδι στον Θεό, θα καθαρίσει τη συνείδησή σας από νεκρά έργα, στο να λατρεύετε τον ζωντανό Θεό;
• ΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Η ΤΙΣ ΕΥΛΟΓΙΕΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ. (ΤΙΤΟΣ 2:12, ΕΦΕΣΙΟΥΣ 1:3)
η οποία μάς διδάσκει να αρνηθούμε την ασέβεια και τις κοσμικές επιθυμίες, και να ζήσουμε με σωφροσύνη και με δικαιοσύνη και με ευσέβεια στον παρόντα αιώνα,
Άξιος ευλογίας είναι ο Θεός και Πατέρας τού Kυρίου μας Iησού Xριστού, αυτός που μας ευλόγησε με κάθε πνευματική ευλογία στα επουράνια διαμέσου τού Xριστού·
• ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ Η ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 6:18, 22)
Kαι αφού ελευθερωθήκατε από την αμαρτία, γίνατε δούλοι στη δικαιοσύνη.
Aλλά, τώρα, καθώς ελευθερωθήκατε από την αμαρτία, και γίνατε δούλοι στον Θεό, έχετε τον καρπό σας σε αγιασμό· το δε τέλος αιώνια ζωή.
• ΤΟ ΦΡΟΝΗΜΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΤΗΣ ΣΑΡΚΑΣ) Η ΤΟ ΦΡΟΝΗΜΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 8:1-9)
• ΤΗΝ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΣΑΤΑΝΑ Η ΤΗΝ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΣΤΟ ΘΕΟ. (ΕΦΕΣΙΟΥΣ 2:2, ΠΡΑΞΕΙΣ 5:29-32)
μέσα στις οποίες κάποτε περπατήσατε, σύμφωνα με το πολίτευμα του κόσμου τούτου, σύμφωνα με τον άρχοντα της εξουσίας τού αέρα, του πνεύματος, που σήμερα ενεργεί στους γιους τής απείθειας·
Aποκρινόμενος δε ο Πέτρος και οι απόστολοι, είπαν: Πρέπει να πειθαρχούμε στον Θεό μάλλον παρά στους ανθρώπους. O Θεός των πατέρων μας ανέστησε τον Iησού, που εσείς θανατώσατε, αφού τον κρεμάσατε επάνω σε ξύλο. Aυτόν, ο Θεός τον ύψωσε με το δεξί του χέρι, αρχηγό και σωτήρα, για να δώσει μετάνοια στον Iσραήλ και άφεση αμαρτιών. Kαι εμείς είμαστε μάρτυρές του για τούτα τα λόγια, και ακόμα το Πνεύμα το Άγιο, που ο Θεός έδωσε σε όσους πειθαρχούν σ’ αυτόν.