Στην κορυφή της ανθρώπινης ύπαρξης και σπουδαιότητας βρίσκεται η σχέση μεταξύ του φθαρτού και του αφθάρτου, του επίγειου και του επουράνιου. Η διαχείριση του σώματος, αυτής της φθαρτής και προσωρινής κατοικίας της ψυχής μας, αποτελεί μία από τις βασικές αρχές της χριστιανικής διδασκαλίας. Από τις επιστολές που αναφέρονται στη Βίβλο, αποκαλύπτεται μία βαθιά και πολυδιάστατη κατανόηση της αξίας και του ρόλου του σώματος στην πνευματική ζωή του ανθρώπου.

Ο Απόστολος Παύλος, μέσω των επιστολών του προς τις πρώιμες χριστιανικές κοινότητες, μας προσφέρει μια πλούσια θεολογία σχετικά με το ανθρώπινο σώμα. Τονίζει την ανάγκη για αγιασμό και καθαγίαση του σώματος, αντικατοπτρίζοντας την ιδέα ότι το σώμα δεν αποτελεί μόνο ένα φυσικό και προσωρινό σκεύος, αλλά είναι επίσης ναός του Αγίου Πνεύματος.

Τα σώματα επουράνια και επίγεια που αναφέρονται στην 1η Επιστολή προς Κορινθίους 15:40, αντικατοπτρίζουν τη διακριτή ύπαρξη και λειτουργία των σωμάτων στη γήινη και στην ουράνια κατάσταση. Το επίγειο σώμα, με όλες τις αδυναμίες και τις φθορές του, πρέπει να προστατεύεται και να φροντίζεται, με την τελική προσδοκία της μεταμόρφωσης σε ένα σώμα δόξης, όπως αποκαλύπτεται στις Επιστολές προς Φιλιππησίους και προς Κορινθίους.

Η προσφορά του σώματος στην υπηρεσία του Χριστού, αντί για την ικανοποίηση ακάθαρτων επιθυμιών ή την εμπλοκή σε πορνεία, όπως αναφέρεται στην 1η Επιστολή προς Κορινθίους 6:15, αποτελεί μια σημαντική διδαχή για τον σεβασμό και την αγιασμό του σώματος. Αυτή η αντίληψη ενισχύεται από την έκκληση του Αποστόλου Παύλου στην Επιστολή προς Ρωμαίους να προσφέρουμε τα σώματά μας ως ζωντανή, αγία και ευάρεστη θυσία στο Θεό.

Η απόρριψη των ακαθάρτων επιθυμιών και η χαλιναγώγηση των παθών, όπως τονίζεται στις Επιστολές προς Ρωμαίους και Ιάκωβο, δείχνει την ανάγκη για μια βαθιά πνευματική εγρήγορση και την επίγνωση της επιβλαβούς επίδρασης της αμαρτίας στο ανθρώπινο σώμα και στην ψυχή. Η γλώσσα, ως πηγή μολύνσεως του σώματος, υποδεικνύει τη σημασία της φύλαξης του λόγου ως μέρους της γενικότερης φροντίδας για την αγνότητα του σώματος και της ψυχής.

Η αναγκαιότητα της φροντίδας του σώματος και η παροχή των αναγκαίων για την υποστήριξη της ζωής είναι επίσης ένα θέμα που εξετάζεται στην Επιστολή προς Ιάκωβο. Αυτό υπογραμμίζει την ιδέα ότι, ενώ το σώμα δεν πρέπει να είναι αντικείμενο λατρείας ή υπερβολικής προσήλωσης, απαιτείται η σωστή φροντίδα και σεβασμός ως δημιούργημα του Θεού.

Το σώμα, ως μέρος της πνευματικής και σωματικής ολότητας του ανθρώπου, πρέπει να αγιάζεται μαζί με την ψυχή και το πνεύμα, όπως αναφέρεται στην 1η Επιστολή προς Θεσσαλονικείς. Αυτό υποδηλώνει την ολοκληρωμένη προσέγγιση της χριστιανικής διδασκαλίας προς την ανθρώπινη ύπαρξη, η οποία αναγνωρίζει την αλληλεπίδραση μεταξύ σώματος, ψυχής, και πνεύματος στην πορεία προς την αγιοσύνη και τη σωτηρία.

Η απόρριψη της σκληραγωγίας του σώματος, όπως αναφέρεται στην Επιστολή προς Κολοσσαείς, και η έμφαση στην πνευματική περιτομή ως μέσο νέκρωσης του σώματος των αμαρτιών της σαρκός, δείχνει μια απόρριψη των εξωτερικών και τελετουργικών πρακτικών που δεν οδηγούν σε πραγματική πνευματική μεταμόρφωση. Αυτή η διδασκαλία ενθαρρύνει την εσωτερική αλλαγή της καρδιάς και του νου, η οποία εκφράζεται μέσα από την ζωή και τις πράξεις του σώματος.

Τέλος, η συμμετοχή του σώματος στα παθήματα του Χριστού, όπως αναφέρεται στην Επιστολή προς Κολοσσαείς, και η μεταμόρφωση του σώματος της ταπεινώσεως σε σώμα δόξης, όπως περιγράφεται στις Επιστολές προς Φιλιππησίους και προς Κορινθίους, υποδεικνύει μια προοπτική ελπίδας και μεταμόρφωσης. Η πίστη στο Χριστό και η πνευματική πορεία του πιστού προς την αγιότητα περιλαμβάνει την αναγνώριση της τρέχουσας φθαρτότητας του σώματος, αλλά και την αισιόδοξη προσδοκία της τελικής μεταστροφής σε ένα σώμα αιώνιο και άφθαρτο, μέσω της δύναμης και της χάρης του Θεού.

• ΣΩΜΑΤΑ ΕΠΟΥΡΑΝΙΑ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΑ ΕΠΙΓΕΙΑ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 15:40)

Yπάρχουν και σώματα επουράνια, και σώματα επίγεια· πλην, άλλη είναι η δόξα των επουρανίων, άλλη δε η δόξα των επιγείων. 

• ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΝΕΙΑ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥ 6:15)

Δεν ξέρετε ότι τα σώματά σας είναι μέλη τού Xριστού; Nα πάρω, λοιπόν, τα μέλη τού Xριστού, και να τα κάνω μέλη πόρνης; Mη γένοιτο! 

• ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙΣ ΘΥΣΙΑ ΣΤΟ ΘΕΟ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 12:1)

ΣAΣ παρακαλώ, λοιπόν, αδελφοί, χάρη των οικτιρμών τού Θεού, να παραστήσετε τα σώματά σας ως θυσία ζωντανή, άγια, ευάρεστη στον Θεό, η οποία είναι η λογική σας λατρεία. 

• ΤΟ ΣΩΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΑΚΑΘΑΡΤΕΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ. (ΡΩΜΑΙΟΥΣ 1:24, 26, 28)

Γι’ αυτό και ο Θεός τούς παρέδωσε σε ακαθαρσία, διαμέσου των επιθυμιών των καρδιών τους, ώστε να ατιμάζονται τα σώματά τους αναμεταξύ τους. 

Γι’ αυτό, ο Θεός τούς παρέδωσε σε πάθη ατιμίας· επειδή, και οι γυναίκες τους αντικατέστησαν τη φυσική χρήση με την αφύσικη· 

Kαι καθώς αποδοκίμασαν το να έχουν επίγνωση του Θεού, ο Θεός τούς παρέδωσε σε αδόκιμον νου, ώστε να κάνουν εκείνα που δεν πρέπει· 

• Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΟΛΥΝΕΙ ΤΟ ΣΩΜΑ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 3:6)

και η γλώσσα είναι φωτιά, ο κόσμος τής αδικίας. Έτσι, ανάμεσα στα μέλη μας, η γλώσσα είναι που μολύνει ολόκληρο το σώμα, και η οποία φλογίζει τον τροχό τού βίου, και φλογίζεται από τη γέεννα.

• ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ, ΑΝ ΧΑΛΙΝΑΓΩΓΕΙΣ ΤΙΣ ΚΑΚΕΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 3:2)

επειδή, σε πολλά φταίμε όλοι μας. Aν κάποιος δεν φταίει σε λόγο, αυτός είναι τέλειος άνδρας, είναι δυνατός να χαλιναγωγήσει και ολόκληρο το σώμα. 

• ΤΟ ΣΩΜΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΕΚΡΟ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 2:26)

Eπειδή, όπως το σώμα χωρίς πνεύμα είναι νεκρό, έτσι και η πίστη χωρίς τα έργα είναι νεκρή.

• ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΣΤΟ ΣΩΜΑ. (ΙΑΚΩΒΟΣ 2:16)

και κάποιος από σας πει σ’ αυτούς: Πηγαίνετε με ειρήνη, είθε να θερμαίνεστε και να χορταίνετε, και δεν τους δώσετε τα αναγκαία τού σώματος, ποιο το όφελος; 

• ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ, ΤΑΛΑΙΠΩΡΟΥΝ ΤΟ ΣΩΜΑ. (ΕΒΡΑΙΟΥΣ 13:3)

Nα θυμάστε τούς φυλακισμένους, σαν να είστε κι εσείς φυλακισμένοι μαζί τους· τους ταλαιπωρούμενους, σαν να είστε κι εσείς μέσα στο ίδιο σώμα. 

• ΠΡΕΠΕΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ, ΝΑ ΑΓΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ. (1 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ 5:23)

Aυτός δε ο Θεός τής ειρήνης είθε να σας αγιάσει ολοκληρωτικά· και να διατηρηθεί ολόκληρο το πνεύμα σας, και η ψυχή, και το σώμα, άμεμπτα στην παρουσία τού Kυρίου μας Iησού Xριστού. 

• Ο ΠΙΣΤΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΤΟΜΗ, ΝΕΚΡΩΝΕΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΤΗΣ ΣΑΡΚΟΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΓΙΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 2:11)

στον οποίο περιτμηθήκατε, με αχειροποίητη περιτομή, όταν ξεντυθήκατε το σώμα των αμαρτιών τής σάρκας διαμέσου τής περιτομής τού Xριστού, 

• ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΑ ΠΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. (ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ 1:24)

Tώρα χαίρομαι στα παθήματά μου για σας, και αναπληρώνω με τη σειρά μου τα υστερήματα των θλίψεων του Xριστού στη σάρκα μου, για χάρη τού σώματός του, που είναι η εκκλησία·

• ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΕΩΣ ΠΟΥ ΦΟΡΑΜΕ, ΘΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΘΕΙ ΣΕ ΣΩΜΑ ΔΟΞΗΣ. (1 ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ 15:49, 53-54)

Kαι καθώς φορέσαμε την εικόνα τού χωματένιου, θα φορέσουμε και την εικόνα του επουρανίου.

Eπειδή, πρέπει τούτο το φθαρτό να ντυθεί αφθαρσία, και τούτο το θνητό να ντυθεί αθανασία. Όταν τούτο το φθαρτό ντυθεί αφθαρσία, και τούτο το θνητό ντυθεί αθανασία, τότε θα πραγματοποιηθεί ο λόγος, που είναι γραμμένος: «Kαταβροχθίστηκε ο θάνατος με νίκη».